Utslipp til vann og grunn
Aktiviteter ved lufthavnene skal ikke medføre ny grunnforurensning eller redusert tilstand i vannmiljøet. Dette innebærer et kontinuerlig arbeid med å overvåke og redusere utslipp av avisingskjemikalier.
Bruk av avisingskjemikalier er helt nødvendig for å redusere is og snø på fly og rullebane, slik at forholdene er i henhold til sikkerhetsreglene. Avrenning og spredning av avisingskjemikalier fra lufthavnens områder kan påvirke naturens tåleevne og nedbrytningskapasitet, da både fly- og baneavisingskjemikalier krever oksygen ved biologisk nedbrytning.
Forbruket av avisingskjemikalier ved lufthavnene overvåkes fortløpende. Ved lufthavner med høyt forbruk og sårbare resipienter vurderes avbøtende tiltak. Eksempler på slike tiltak er endring i brøytemønster, økt bruk av strøsand, bortkjøring av snø fra snødeponi og mer bruk av mekanisk arbeid. Mengdene avisingskjemikalier som benyttes per år varierer med vær- og temperaturforhold, samt totalt antall flyavganger.
Alle Avinors lufthavner har gyldige utslippstillatelser i henhold til forurensningsloven. Disse regulerer bruken av kjemikalier og stiller krav til beredskap ved akuttutslipp, samt til miljørisikovurderinger. Avinors utslippstillatelser er tilgjengelige på https://www.norskeutslipp.no/ under Landbasert industri – Flyplass. I flere av lufthavnenes utslippstillatelser stilles det krav til omfattende undersøkelser av resipientforholdene som skal sikre at kravene i vannforskriften/EUs vannrammedirektiv tilfredsstilles. Rapporter fra gjennomførte undersøkelser finnes her
Avinor jobber for at belastningen på miljø rundt lufthavnene er så lav som mulig. Dette skal oppnås gjennom systematisk arbeid, gode vedlikeholdsrutiner og beredskapssystemer.
Bruk av avisningskjemikalier
På Avinor sine lufthavner brukes det formiat til å avise banesystemene. Formiat er et organisk salt uten miljøfarlige tilsetningsstoffer. Det er biologisk nedbrytbart og brytes raskt ned i naturen. Avinor inngår jevnlig sentrale rammeavtaler for innkjøp av baneavisningskjemikalier. Valg av kjemikalier blir blant annet gjort på grunnlag av de tilgjengelige kjemikalienes operative og miljømessige egenskaper.
Til flyavising blir det benyttet et glykolbasert produkt (polypropylenglykol). Det er handlingselskapene som utfører avisingen etter anmodning fra piloten og på oppdrag fra flyselskapene. For tiden finnes det ikke godkjente flyavisingsvæsker uten giftige tilsetningsstoffer, men mengden og antall tilsetningsstoffer er betydelig redusert de siste årene, og det mest giftige stoffet er fjernet fra avisingskjemikaliene.
Avinor forholder seg fortløpende til substitusjonsplikten, og stiller også krav til flyselskapene om innkjøp av de miljømessig mest gunstige avisingskjemikaliene.