Utslipp til vann og grunn

Aktiviteter ved lufthavnene skal ikke medføre ny grunnforurensning eller redusert tilstand i vannmiljøet. Dette innebærer et kontinuerlig arbeid med å overvåke og redusere utslipp av avisingskjemikalier. Bruk av avisingskjemikalier er helt nødvendig for å redusere is og snø på fly og rullebane, slik at forholdene er i henhold til sikkerhetsreglene. Avrenning og spredning av avisingskjemikalier fra lufthavnens områder kan påvirke naturens tåleevne og nedbrytningskapasitet, da både fly- og baneavisingskjemikalier krever oksygen ved biologisk nedbrytning. Forbruket av avisingskjemikalier ved lufthavnene overvåkes fortløpende. Ved lufthavner med høyt forbruk og sårbare resipienter vurderes avbøtende tiltak. Eksempler på slike tiltak er endring i brøytemønster, økt bruk av strøsand, bortkjøring av snø fra snødeponi og mer bruk av mekanisk arbeid. Mengdene avisingskjemikalier som benyttes per år varierer med vær- og temperaturforhold, samt totalt antall flyavganger. Alle Avinors lufthavner har gyldige utslippstillatelser i henhold til forurensningsloven. Disse regulerer bruken av kjemikalier og stiller krav til beredskap ved akuttutslipp, samt til miljørisikovurderinger. Avinors utslippstillatelser er tilgjengelige på https://www.norskeutslipp.no/ under Landbasert industri – Flyplass. I flere av lufthavnenes utslippstillatelser stilles det krav til omfattende undersøkelser av resipientforholdene som skal sikre at kravene i vannforskriften/EUs vannrammedirektiv tilfredsstilles. Rapporter fra gjennomførte undersøkelser finnes her Avinor jobber for at belastningen på miljø rundt lufthavnene er så lav som mulig. Dette skal oppnås gjennom systematisk arbeid, gode vedlikeholdsrutiner og beredskapssystemer.