Avinor Flysikring

    Passasjerer går om bord i et fly på en regntung dag på flyplassen.

    Avinor Flysikring deltar i flere internasjonale samarbeid, les mer om de her:

    ICAO og Norges deltakelse

    ICAO er FNs luftfartsorganisasjon og er luftfartens øverste organ, der Norge er medlem. Organisasjonen har et regionalt kontor i Paris (EUR/NAT) som håndterer saker i Nord-Atlanteren (NAT). Siden Norge har ansvaret for lufttrafikktjenesten i Bodø Oceanic FIR og deler av NAT, er Avinor Flysikring forpliktet til å samarbeide.

    Møtene i NAT er viktige for rammevilkårene for tjenesten i Bodø Oceanic FIR. Avinor Flysikring bistår Luftfartstilsynet med ATM-faglig kompetanse i fora som diskuterer operative problemstillinger og fremtidige teknologivalg i NAT-regionen.

    Nordiske land har et eget ICAO-kontor i Montreal (NOR-ICAO), som ved flere anledninger har hatt ansatte fra Avinor Flysikring i lederstillinger i fireårsperioder (sist 2020-2024).

    Eurocontrol og Network Manager

    Eurocontrol er en mellomstatlig pan-europeisk organisasjon for luftfartssikkerhet med 41 medlemsland både i og utenfor EU. Dette er en sivil-militær ATM-faglig organisasjon som blant annet samarbeider med EU på flere områder. Flysikring er forpliktet til å delta i flere arenaer som nasjonal tjenesteleverandør ved at Norge som stat har et forpliktende medlemskap i Eurocontrol. 

    Du kan følge Eurocontrol på X.

    Network Manager har ansvaret for drift og utvikling av det felles-europeiske ATM-nettverket med blant annet sentralisert styring av den europeiske lufttrafikken. Funksjonen er vedtatt av EU-kommisjonen og tildelt Eurocontrol, men er ellers ikke en del av Eurocontrols øvrige oppgaver.

    NEFAB

    NEFAB er en statlig forpliktelse til å være en del av den nord-europeiske luftromsblokken North European Airspace Block (NEFAB) sammen med Finland, Estland og Latvia. Avinor Flysikring er forpliktet ved at Norge har forpliktet seg til å blant annet samarbeide gjennom eventuell sammenslåing og effektivisering av flysikringstjenestene på tvers av landegrensene i NEFAB.   

    CANSO

    CANSO er en global interesseorganisasjon for flysikring med medlemmer fra 85 prosent av verdens leverandører. Avinor Flysikring er aktivt engasjert gjennom CANSOs europeiske kontor i Brussel, som jobber med lobbyvirksomhet og påvirkning overfor EU-organisasjoner, noe som er viktig for Avinor som en liten enhet utenfor EU. CANSO fungerer også som en arena for koordinering, informasjonsdeling og benchmarking blant medlemmene, samt har etablert et forum for europeiske flysikringsdirektører (EC3).

    De siste årene har fokuset vært på endringer i Single European Sky-regelverket (SES) og krav som påvirker rammevilkårene for europeiske tjenesteleverandører, inkludert kostnadseffektivisering, sentralisering og modernisering/digitalisering av flysikringstjenesten via ATM Masterplan.

    Flysikring deltar aktivt i strategiske diskusjoner i EC3, samt på viktige områder som RP4, SES2+ og andre regulatoriske forhold som kan påvirke selskapet. I de neste to årene vil flysikring også ha lederfunksjonen i CANSO Strategy and Policy Group.

    iTEC

    Avinor Flysikring er medlem av iTEC, en av tre tjenesteleverandør-allianser i Europa som utvikler felles løsninger for regulatoriske krav og deler utviklingskostnader. iTEC er delt inn i tre systemgrupper basert på de opprinnelige medlemmene. Avinor Flysikring tilhører «NATS System Group» sammen med Nav Canada (medlem fra våren 2024), samt tyske (DFS), nederlandske (LVNL), polske (PANSA) og litauiske (ORO NAVIGATIA) flysikringsleverandører. ENAIRE (Spania) er den eneste leverandøren i sin gruppe, med Indra som systemleverandør.

    Alliansen er forretningsbasert uten regulatoriske forpliktelser, noe som gir Avinor mulighet til kostnadsdeling på krevende ATM-utviklingsaktiviteter og tilgang til viktig kompetanse. Gjennom FAS-programmet (Fremtidens ATM System) skal Avinor implementere den nyeste versjonen av iTEC-systemet, som innebærer et stort teknologisk løft.

    Deltakelsen i iTEC er viktig for å oppfylle kravene i Single European Sky (SES) og ATM Masterplan, fordele risiko og øke kompetansen samt tilgang til teknisk komplekse systemer. Avinors engasjement i iTEC inkluderer tre fulltidsstillinger og eksperter innen teknisk og ATM-faglig nivå, samt ledelse i ulike beslutningsorganer.

    Borealis - Forretningssamarbeid i Europa

    Borealis er et samarbeid mellom ni tjenesteytere i Nord-Europa: Storbritannia, Irland, Island, Norge, Danmark, Sverige, Finland, Latvia og Estland. Formålet er å bidra til å oppnå ytelsesmålene i Single European Sky (SES). Borealis søker effektiviseringsmuligheter likt de i NEFAB, men med et større geografisk område.

    Nylig har Borealis hatt utfordringer med å finne samarbeidsområder, og Irland har varslet at de ønsker å trekke seg ut. I løpet av sommeren ble det arbeidet med nye strategiske områder som alliansen skal prioritere, i stedet for å legge ned samarbeidet. De prioriterte områdene er Common Workforce Criteria, Common Service Provision Principles ATM/UTM, og Common Reduced Regulatory Constraints.

    Årsrapporter

    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2023 med revisjonsberetning PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2022 med revisjonsberetning PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2021 med revisjonsberetning PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2020 med revisjonsberetning PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2019 med revisjonsberetning PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2018 PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2017 PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2016 PDF 
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2015 PDF
    Avinor Flysikring AS Årsrapport 2014  PDF