Menneskerettigheter og åpenhetsloven

Avinor har i flere år arbeidet med ansvarlig forretningsførsel, og har siden 2022 systematisk arbeidet for bedre å møte kravene i lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven), samt OECD-rammeverket. Avinor har et omfattende styringssystem med prosedyrebeskrivelser for alle funksjoner i konsernet. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger er innarbeidet i selskapets interne styringssystem for å sikre implementering av aktsomhetsvurderinger i alle relevante funksjoner i konsernet.
Aktsomhetsvurderinger
Avinor gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv for å identifisere, redusere og forhindre brudd på menneskerettigheter og arbeidsvilkår. Metodikken i aktsomhetshjulet er implementert i Avinors styringssystem gjennom policyer, retningslinjer og prosedyrebeskrivelser. Aktsomhetshjulet er integrert i gjennomføring av risikovurderinger. Avinor har en risikobasert tilnærming til aktsomhetsvurderinger og prioriterer de områdene vi finner den alvorligste risikoen kombinert med vår påvirkningsmulighet. For egen virksomhet betyr det at vi prioriterer de forholdene som i størst grad potensielt kan påvirke egne ansatte negativt, eller påvirkning gjennom Avinors virke som skader samfunn, mennesker, klima og miljø negativt.
Kartleggingen oppdateres årlig med utgangspunkt i planlagte anskaffelser og større prosjekter som inkluderer anskaffelser av varer eller tjenester som anses å inneha en potensiell risiko for negativ påvirkning. Gjennom offentlige anskaffelser og stor grad av langsiktige rammeavtaler med leverandører vil vi i mange tilfeller være i en god posisjon for å kunne utbedre forhold i leverandørkjeden i samarbeid med våre partnere og leverandører. I tilfeller hvor Avinor ikke alene har mulighet til å påvirke risikoen i særlig grad er hovedregelen at vi forsøker å samarbeide med andre selskaper og interesseorganisasjoner om påvirkning.
Medlemskap og samarbeid
Gjennom medlemskap i Etisk handel Norge og Transparency International Norge forplikter vi oss til å jobbe for bærekraftig forretningspraksis som respekterer mennesker, samfunn og miljø. Vi deltar i relevante bransjenettverk for vår virksomhet og samarbeider med andre virksomheter om utfordringer i sektorer, eller knyttet til spesifikke produkter.
Klagemekanismer, avbøtende tiltak og varsling
Innrapportering av klager er viktige verktøy for å få informasjon om forhold hvor Avinor har en påvirkning på omgivelser, enkeltpersoner eller grupper. Klagene kan omhandle tilfeller som enkeltpersoner har vært utsatt for på Avinors lufthavner eller samfunns- og miljøspørsmål. Avinor har flere klagemekanismer, avhengig av interessegruppe og om forholdene er kjente eller ukjente. Skjema for generelle klager er offentlig tilgjengelig på Avinor.no: https://tilbakemelding.avinor.no/
Gjennom Avinors varslingskanal kan både ansatte og eksterne varsle om kritikkverdige forhold, også anonymt og til ekstern mottaker av varsler. Varslingskanalen er tilgjengelig på her.
I situasjoner hvor det avdekkes negativ påvirkning på menneskerettigheter som Avinor har forårsaket eller bidratt til, vil selskapet samarbeide om og gi tilgang til og/ eller sørge for gjenoppretting og/eller erstatning. Alle klager og varslingssaker blir behandlet via Avinors varslingsinstitutt i tråd med norsk regelverk og god praksis.
Lenker Etikk i Avinor

Kontakt oss
Har du spørsmål til oss?
Kontakt: