Profilmanual
Avinor har laget en felles visuell identitet for selskapets virksomhet der hensikten er å fremstå samlet og helhetlig overfor samarbeidspartnere, kunder og samfunnet for øvrig. Vår visuelle identitet innebærer at logo, farger, fonter, bilder og grafiske elementer skal brukes på en tydelig definert måte. Vi ønsker at den forvaltes og utvikles innenfor rammene som er gitt.

Avinors grafiske profil
Logo
Logoen består av seks spesialtegnede bokstavformer som bygger ordbildet Avinor og symbolet “dot-connect”.
Logoen skal alltid anvendes i sin helhet, det vil si: skill aldri symbol og ordbilde. Symbolet og bokstavformene skal aldri endres eller modiferes på noen måte.
Logoen skal alltid reproduseres i svart, hvitt eller Avinor Fiolett (Pantone 512 CP). Ingen andre fargekombinasjoner er tillatt.
Valg av farge skal baseres på en gjennomtenkt vurdering av kontrasten mellom logo og bakgrunn.
Plassering mot bakgrunn
Svart logo brukes mot lys bakgrunn. Hvit logo brukes mot mørk bakgrunn. Logo i Avinor fiolett skal kun anvendes om bakgrunnen er helt hvit.
Plasser aldri svart logo mot mørk bakgrunn - dette gir for lav kontrast og lav lesbarhet. Plasser aldri hvit logo mot lys bakgrunn - dette gir for lav kontrast og lav lesbarhet. Plasser aldri logo i Avinor fiolett mot noen annen bakgrunn enn hvit.
Rundt logoen skal det alltid være nok plass til å sikre et rent og tydelig visuelt bilde. Der det ikke er mulig å benytte foretrukken clear space, skal minimum clear space benyttes. Dette gjelder flater som har ekstremt begrenset overflate.
Profilfarger
Kun følgende farger er tillatt for reproduksjon sammen med varemerket. Våre farger angis primært som Pantone® farger og disse fargene er våre “optimale farger”. Alle farger skal matche verdiene for bestrøket og ubestrøket Pantone® så mye som mulig for å sikre den samme fargegjengivelsen i alle medier.
- Avinor Fiolett: CMYK: 53 / 99 / 3 / 18, HEX: #84216B
- Avinor Mintblå: CMYK: 68 / 0 / 36 / 0, HEX: #42B8B2
- Avinor Mørk Fiolett: CMYK: 85 / 100 / 6 / 30, HEX: #470A59
- Avinor Okergul: CMYK: 0 / 35 / 90 / 0, HEX: #FFBB00
- Avinor Oransje: CMYK: 0 / 77 / 100 / 0, HEX: #FE3B00
Øvrige fargekoder finner du i profilmanualen.
Typografi
Et eget typesnitt har blitt spesielt utviklet for å fungere som det primære typesnittet i alle Avinors applikasjoner. Dette er det eneste sans serif typesnittet som skal brukes.
Typesnittet er tilgjengelig i tre ulike vekter; light, medium og bold. Dette for å kunne dekke ulike bruksbehov. Fonten Avinor Sans kan lastes ned i listen over.
Typesnittet Kepler er valgt ut som sekundærtypesnitt for bedre lesbarhet ved større tekstmengder.
- Bildet skal fange øyeblikket i aktiviteten.
-
Aktiviteten skal være noe man naturlig gjør på reise på en flyplass.
-
Man skal tilstrebe å vise relasjoner mellom mennesker.
-
-
Bildet skal etablere at man er på reise på en flyplass.
-
Det kan være små indikasjoner som at man ser deler av et bording pass, en taxfree pose, pass i hånden osv.
-
-
Glimt i øyet
-
- Menneskene som er avbildet skal representere de største og viktigste segmentene blant gjestene til Avinor. Alle segmentene skal være representert i bildedatabasen.
-
Menneskene som er avbildet skal fremstå som ekte mennesker på en god dag. Rene og pene i tøyet.
-
Se fornøyde ut og gjenspeile at de trives som gjester hos Avinor.
-
De samme retningslinjene gjelder for bilder av ansatte.
-
Lyset skal fremstå naturlig med en kjølig undertone.
-
Aldri vise situasjoner som kan være en risiko for gjestenes eller de ansattes sikkerheten.
- Folkelig: Vi skal velge en skriftform som er likefrem, upretensiøs og sympatisk.
- Forklarende: Vi skal velge ord og uttrykksformer som bygger forståelse.
- Vennlig: Vårt språk og vår formidling skal gjenspeile menneskelig fellesskap og imøtekommenhet.
Alle skal føle seg velkommen
Selv om flyreiser har blitt en normal del av livet til folk, er det viktig at vi skaper en så bekymringsløs reiseopplevelse som mulig. Avinor leverer en rekke tjenester som alle bidrar til en sømløs og positiv reise. Det er avgjørende at disse tjenestene formidles med en klarhet som gjør at alle forstår hva vi tilbyr.
Vi er hele Norges Avinor
Fra Kristiansand i syd, til Berlevåg i nord, våre 45 flyplasser binder bokstavelig talt Norge sammen. Det viktig for oss at språk, locations og modeller avspeiler at vi er til for alle nordmenn. Å gjøre forskjell på folk, er rett og slett ikke innenfor vårt mandat.
Språk
Vi skriver først og fremst norsk med eventuelt engelsk som tillegg.
Avinors profilmanual definerer retningslinjer for plassering av Avinors logoer i forhold til andre logoer. Avinors logo kan opptre sammen med andre logoer i støtteannonser, invitasjoner og sponsing o.l.
Ved markedsføring i kanaler og på flater utenfor flyplassen, skal Avinors logo stå alene som avsender (f.eks. annonsering av parkering, direkteruter o.l.), selv om tjenesten leveres av samarbeidspartner.
Aktører som leverer tjenester på flyplassene skal legge til rette for at passasjerene enkelt kan finne riktig kontaktinformasjon. I disse tilfellene er det naturlig at aktørene benytter sin logo og avsenderidentitet.
Avinors stedsmerkevare (Oslo, Bergen/Flesland, Stavanger/Sola og Trondheim/Værnes) skal benyttes hvis det er hensiktsmessig å løfte frem at tjenesten/produktet er tilknyttet flyplassen der.
Kontakt gjerne hvis spørsmål.

