Bli flygeleder

    Drømmer du om en jobb der du kan kombinere raske beslutninger med komplekse utfordringer? Da kan flygeleder være den perfekte karrieren for deg! Her får du et innblikk i yrket, enten du bare er nysgjerrig eller ønsker å søke utdannelse.

    Flygeledere i en flykontrolltårn overvåker flytrafikken ved hjelp av kikkert og dataskjermer.

    Om jobben som Flygeleder

    1. Hva gjør en Flygeleder?

      En flygeleder sørger for sikker og effektiv trafikkavvikling ved å instruere piloter om spesifikke høyder, retninger, hastigheter, og andre prosedyrer. De har et ansvar for fly i ulike faser av flygingen, som avgang, innflyging og passering av luftrommet, og må ha god simultankapasitet, være fokusert og nøyaktig.

    2. Hvor jobber en Flygeleder

      Flygeledere kan jobbe i kontrolltårn, ved innflygingskontroll, eller på en enhet for områdekontroll. De fleste er ansatt i Avinor, og arbeidsstedet avhenger av hvilken type kontroll de utfører, enten det er i kontrolltårnet, innenfor innflygingskontroll, eller i områdekontrollen som dekker større luftrom mellom flyplasser.

    En mann i en kontrollrom omgivelse jobber med flere dataskjermer foran seg. Han har på seg en grå hettegenser og ser konsentrert ut. Skjermer viser informasjon som kan være relatert til overvåking eller kontrollfunksjoner.

    Utdannelsen

    For å bli flygeleder gjennomgår du en kombinert teoretisk og praktisk utdanning som varer i omtrent 2 år. Den grunnleggende delen av utdanningen foregår ved Czech Air Navigation Institute (CANI) i Praha, Tsjekkia, og den praktiske delen skjer i en kontrolltårn- eller kontrollsentral i Norge. Kostnadene for den teoretiske delen dekkes av Avinor, og utdanningen er godkjent av Lånekassen som et ni måneders studium. Under den praktiske delen er elevene midlertidig ansatt hos Avinor og mottar lønn.

    Opplæringen inkluderer:

    Forkurs i Norge (ca. 1 uke):
    Innledende opplæring for å forberede elevene på videre utdanning og praktiske studier.

    Initial Training ved CANI i Praha, Tsjekkia (ca. 9 måneder):
    Gjennom to semestre får elevene grunnleggende utdanning om flygelederyrket, samt simulatortrening sammen med instruktører. Dette gjør dem klare for neste steg i praksis.

    Transisjonskurs (ca. 2-3 uker):
    Kurs i norske regler og bestemmelser, systemopplæring og meteorologi for å tilpasse utdanningen til norske luftfartsforskrifter.

    Praktisk opplæring (cirka 1 til 1,5 år):
    Trening ved et kontrolltårn eller en kontrollsentral i Norge. Denne delen av utdanningen består hovedsakelig av veiledet trening med erfarne flygeledere, samt opplæring i lokalt regelverk og simulatortrening for å sikre en omfattende forståelse av rollen.

    Egenskaper du må ha: 

    Som flygeleder kreves høy konsentrasjon og evne til å tolke store mengder informasjon raskt for å sikre trygg flytrafikk, ofte under uforutsigbare situasjoner. Du må ha god simultankapasitet, analytiske evner og nøyaktighet for å vurdere data fra radarskjermer, værobservasjoner og kommunikasjon med piloter og bakkemannskap. En flygeleder er avhengig av klar og presis kommunikasjon for å gi instruksjoner med autoritet og ro, noe som er avgjørende for å opprettholde sikkerheten og effektiviteten i luftrommet.

    Opptakskrav

    For å bli vurdert til opptaksprøvene, må alle følgende krav være oppfylt:

    Alderskrav: 

    • Du må ha fylt 19 år pr. 1. januar i opptaksåret.

    Karakterkrav:

    • Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre. Ingen tilleggspoeng, alderspoeng eller liknende skal regnes med. Det er kun karakterene på vitnemålet eller kompetansebeviset som teller. Vitnemålet må være klart ved søknadstidspunktet. Hvis du først får vitnemål til sommeren, må du dessverre vente til neste år med å søke.

    Språkkrav: 

    • Flytende muntlig og skriftlig norsk. Søkere som ikke har norsk som morsmål må ha bestått Norskprøve B2. Søkere som ikke har norsk som morsmål, men som har fullført norsk videregående skole med karakteren 3 eller bedre i både skriftlig og muntlig norsk, trenger ikke Norskprøve B2.

    Engelskkunnskaper: 

    • Du må ha gode ferdigheter i engelsk.

    Sikkerhetsklarering: 

    • Må kunne oppfylle krav til sikkerhetsklarering.

    Helsekrav: 

    • Du må ha normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5 eller -6 dioptri, samt god hørsel og tydelig tale. Dersom du har gjennomgått synskorrigerende operasjon som laserbehandling, må synet før inngrepet ikke ha vært dårligere enn +5 eller -6. Enkelte sykdommer, som diabetes, vil være diskvalifiserende. Må oppfylle kravene til European Class 3 Medical Certification of Air Traffic Controllers.

    Opptaksprøver

    Alle som er kvalifisert, vil få innkalling til opptaksprøver. Hvis du har deltatt tidligere og ikke bestått, vil du ikke få muligheten til å ta testene på nytt.

    De to første fasene av opptaksprøven består av databaserte tester. Testene måler om du har de nødvendige egenskapene for å kunne gjennomføre utdanningen og jobbe som flygeleder. Egenskaper man er særlig opptatt av er:

    • Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning)
    • Hurtig oppfattelsesevne
    • God konsentrasjonsevne
    • Simultankapasitet (evne til å håndtere flere oppgaver/informasjoner samtidig)
    • Beslutningsevne
    • Koordineringsevne
    • Høy stresstoleranse
    • Gode samarbeidsegenskaper

    Slik foregår opptaksprosessen

    • Fase 0: Kontroll av søknaden: Det sjekkes at du oppfyller opptakskravene og har lastet opp vitnemål fra videregående skole i søknaden.
    • Fase 1: Innledende opptaksprøve: Det er ikke et krav at du må ha bred datakompetanse. Testene foregår på engelsk. Originalt vitnemål eller duplikat må fremskaffes og medbringes til opptaksprøvene for kontroll.
    • Fase 2: Består du fase 1, går du videre til fase 2 som varer i ca. 4 timer. Testene foregår på engelsk.
    • Fase 3: Passerer du fase 2, blir du innkalt til fase 3 som er intervju. Intervjuet foregår på norsk.
    • Fase 4: Helsesjekk og sikkerhetsklarering. Helsesjekk foregår Norsk Flymedisinsk Senter (NFMS) i Bjørvika. Prosessen for sikkerhetsklarering starter. Informasjonsmøte på hovedkontoret i Bjørvika.

    Opptak av flygelederelever skjer etter en vurdering av resultatene fra opptaksprøvene og en individuell vurdering av søkernes kvalifikasjoner og egnethet.

    Ofte stilte spørsmål og svar

    Jeg har ikke elektronisk versjon av vitnemålet mitt, hva gjør jeg da?​

    Hvis du ikke har mulighet til å ta bilde av eller skanne inn vitnemålet, må du snarest mulig ettersende en papirkopi til:

      •  Avinor Flysikring AS, Kompetanse, Postboks 150, 2061 Gardermoen. Vennligst merk konvolutten med Flygelederutdanning.

    Jo raskere du sender det inn, jo raskere får du svar på søknaden din.

    Jeg har deltatt på opptaksprøvene tidligere og ikke bestått. Kan jeg søke på nytt og ta opptaksprøvene om igjen?

    Nei, dessverre. Det er ikke anledning til å ta prøvene om igjen. Dersom du har deltatt på opptaksprøvene gjennom Naviair (Danmark) eller LFV (Sverige), kan du heller ikke delta på opptaksprøvene gjennom Avinor Flysikring da de skandinaviske landene benytter de samme testene.

    Det har tidligere vært krav om avklart verneplikt. Gjelder ikke dette lenger?

    Kravet om avklart verneplikt har falt bort, dvs. at du kan søke flygelederutdanningen selv om du ikke har vært inne til førstegangstjeneste. De som blir tilbudt studieplass, vil få betinget fritak fra førstegangstjeneste så lenge de er flygelederelever.

    Jeg går siste året på videregående - kan jeg søke og ettersende vitnemålet?

    Nei, dessverre. Du må ha fullført videregående skole når du søker og kunne legge ved vitnemålet som bekrefter at du har oppnådd generell studiekompetanse.

    Jeg er innkalt til opptaksprøve og er blitt bedt om å fremvise originalt vitnemål fra videregående skole for kontroll. Jeg finner ikke originalen. Er det ok med kopi av vitnemålet?

    Dessverre. Det er ikke tilstrekkelig å fremvise kopi av vitnemålet. Kopien eller elektronisk vitnemål har vi allerede mottatt som vedlegg i søknaden, så vi har ikke behov for en ny kopi. Hensikten er å kontrollere kopien opp mot originalen. Dersom du ikke finner ditt originale vitnemål, må du ta kontakt med skolen. De vil kunne utstede et duplikat som vi godkjenner som «originalt» dokument.

    Hvordan beregnes gjennomsnittskarakteren?

    Vi følger samme poengberegning som Samordna opptak. Gjennomsnittet blir regnet ut fra alle karakterene på vitnemålet men uten ekstrapoeng av noe slag. Du får altså ingen ekstrapoeng for alder, realfag, språk, kjønn, fordypning, folkehøgskole, militærtjeneste etc.

    Jeg har 3,9 i snitt fra videregående. Kan jeg søke om opptak?

    Det kommer an på. Vi opererer med én desimal: 4,0 som absolutt krav. Dersom du har 3,95, forhøyes dette til 4,0.

    Jeg tilfredsstiller kravene til generell studiekompetanse gjennom 23/5-regelen. Gjelder 23/5- regelen også for flygelederutdanningen?

    Ja, den gjelder også for flygelederutdanningen. Du må ha 4,0 eller bedre i gjennomsnittskarakter i studiekompetansefagene (fagkravet). Husk å legge ved dokumentasjon på 5 års utdanning/praksis. Se http://www.samordnaopptak.no/info/ for mer informasjon.

    Jeg vurderer å ta opp igjen fag for å forbedre karakterene mine - godtas sekundærvitnemål?

    Ja, vi godtar sekundærvitnemål (kompetansebevis) som viser forbedrede karakterer. Du må også legge ved førstegangsvitnemålet. Du må ha forbedret karakterene innen søknadsfristen. Ettersendelse av kompetansebevis/vitnemål etter søknadsfristen godtas ikke.

    Jeg er 18 år og blir 19 år i løpet av opptaksåret. Må jeg vente til neste opptak før jeg kan søke på flygelederutdanningen?

    Ja, du må nok vente med å søke om opptak.

    Det har tidligere vært en øvre aldersgrense på 30 år. Er denne falt bort?

    Ja, den er falt bort. Det er ingen øvre aldersgrense for å søke på flygelederutdanningen lenger.

    Kan jeg oppnå sikkerhetsklarering selv om jeg har noe på rullebladet mitt?

    På dette spørsmålet svarer Nasjonal sikkerhetsmyndighet at de som klareringsmyndighet vil vurdere din lojalitet, pålitelighet og sunne dømmekraft etter gitte kriterier iht. sikkerhetslovens § 21 første ledd. Det er ingen automatikk i at du blir nektet klarering dersom du skulle ha en bakgrunn som er relevant i forhold til noen av disse kriteriene. Enhver har krav på en individuell behandling for å få vurdert sin sikkerhetsmessige skikkethet.

    Klikk her for mer informasjon.

    Hva menes med kravet om at synskorreksjonen ikke kan være mer enn +5/-6 dioptri?

    Dette betyr at langsynthet på mindre enn +5 eller nærsynthet på mindre enn -6 er godtatt. Dersom du har foretatt synskorreksjon, er det verdiene før operasjonen som gjelder.

    Jeg vurderer å gjennomføre en synsoperasjon, vil korrigert syn ved operasjon godkjennes?

    Vi anbefaler deg å undersøke forhold rundt en evt. synsoperasjon med en øyelege/optiker. Helsekrav er forskriftsfestet av Luftfartstilsynet. Nærmere informasjon om medisinske krav for flygeledere (klasse 3) finner du i detalj på nettsidene til Luftfartstilsynet: Medisinske krav klasse 3 flygeleder.

    Hvordan kan jeg forberede meg til opptaksprøvene?

    Testene som benyttes tester egenskaper som er relativt konstante og som i liten grad kan øves opp, dvs. egenskaper som man enten har eller ikke har. Noen av testene kan minne om tradisjonelle IQ-tester, mens andre er spesielt designet for dette testformålet. Det vi tester for er:

    • Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning)
    • Hurtig oppfattelsesevne
    • God konsentrasjonsevne
    • Simultankapasitet
    • Beslutningsevne
    • Koordineringsevne
    • Høy stresstoleranse

    Du kan finne mer informasjon om testene som brukes her.

    Når kan jeg forvente å begynne utdanningen?

    De som består opptaksprøvene i løpet av våren og får tilbud om studieplass, kan i utgangspunktet forvente å starte utdanningen høsten samme år.

    Må jeg betale skolepenger under flygelederutdanningen?

    Utdanningen dekkes av Avinor Flysikring, dvs. at Avinor Flysikring betaler skolepenger og materiell. Utdanningen er meget kostbar da det bl.a inngår mye simulatortrening som er særlig ressurskrevende. Dette dekkes av Avinor Flysikring mens elevene selv må dekke utgifter til bolig, mat, osv. Utdanningen er godkjent av Lånekassen som et 9 måneders studium på vanlige vilkår. Flygelederelever får et lønnet engasjement under siste del av utdanningen, praksisperioden i Norge.

    Er det mulig å ønske seg til en bestemt enhet i praksisperioden/plikttjenesten?

    Nei, dessverre. Det vil ikke bli tatt hensyn til individuelle ønsker eller spesielle behov ved fordeling av praksisplasser (OJT-enhet) eller sted for plikttjeneste.

    Når plikttjenesten er over, kan man søke seg til en annen enhet?

    Når plikttjenesten (3 år) er over, kan man søke om overføring til annen enhet, dersom man ønsker det. Når man får mulighet til å flytte, avhenger av bemanningssituasjonen på den enheten man er og om det er ledig stilling der hvor man søker.

    Hvilke lønn og vilkår kan jeg forvente under utdannelsen og når jeg er ferdig AFIS fullmektig?

    Under utdanning

    Flygeleder-elever ansettes midlertidig i Avinor Flysikring AS når de begynner på den praktiske delen, og mottar lønn under utdanningen.

    Lønnen er på 415.100 kr pr. 01.04.2024. Lønnen er ment å dekke alle utgifter i forbindelse med utdanningen, som boutgifter og reiseutgifter.

    For den grunnleggende delen er det anledning til å søke Lånekassen etter vanlige vilkår for utenlandsstudenter, mens Avinor dekker skolepengene.

    Opplæringen foregår i hovedsakelig på dagtid, men noe ubekvem arbeidstid må påregnes. Den midlertidige ansettelsen varer til opplæringen er fullført, og første gangs autorisering er bestått. Den midlertidige ansettelsen avbrytes dersom eleven ikke består de nødvendige eksamenene eller av en annen grunn ikke anses kvalifisert for tjenesten. Det samme gjelder hvis opplæringen må avbrytes av andre saklige grunner.

    Lønn etter utdanning

    Jevnt over har en flygeleder god inntekt, startlønn for en flygeleder er per 01.04.2024 på 601.000 kroner. Etter hvert vil årslønnen øke avhengig av hvilken enhet man jobber på og ansiennitet.

    Plikttjeneste

    Etter fullført utdanning er det tre års plikttjeneste ved den enhet som Avinor til enhver tid bestemmer.

    ANDRE SPØRSMÅL?

    Dersom du har spørsmål utover det som er besvart over, så spør oss gjerne. Er det noe du lurer på angående flygelederyrket, opptaket eller studieperioden, må du gjerne ta kontakt med oss. Vi besvarer spørsmål så raskt vi kan.

    Du kan sende dine spørsmål til .