Bli med inn

    Bli med inn på byggeplassen, og se illustrasjoner av den ferdige flyplassen!

    Luftfoto av en industriell anleggsplass i et kupert landskap med tåke over skogen, viser bygg og kjøretøy på området
    Progressbar med justerbar posisjon, viser to sirkelhåndtak på en horisontal linje, indikerer fremdrift

    Slik blir bygget 

     
    I dag kunne Avinor endelig fortelle hvilken fjellformasjon som skal pryde det kommende terminalbygget i Fagerlia. Valget falt på fjellene på øya Sanna i Træna kommune, nærmere bestemt Trænstaven, Breitind, Mjåtind og Kjølen.
     
    Konkurransen ble utlyst våren 2024, og det er over et år siden motivet ble valgt. Dette året har arkitektene brukt på å leke seg med fjellene, og se hvordan de passer inn på den nye terminalen. Det er blant annet testet ut flere tekniker, som perforering, lys og preging i aluminium.
    Person holder et innrammet bilde foran en plakat som annonserer
    Fotograf Petter Rønningsen viser frem bildet av den kommende terminalen. Foto: Hedda Hiller/Avinor
    Bildet valget har falt på, er tatt av fotograf Petter Rønningsen på ferga mellom Lovund og Stokkvågen.
     
    – Det er skikkelig artig å vinne denne konkurransen! Jeg er en sånn som alltid har med meg kamera, og jeg sto ute på dekk, da vi passerte ei lita øy foran Sanna med et rødt hus, som jeg aldri før har sett. Jeg tenkte at det var en fiffig vinkel, sier Rønningsen selv.
     
    Og nettopp vinkelen er noe arkitektene i LPO Arkitekter falt pladask for. De synes det var spennende å vise det kjente landemerket fra en litt annen side.
     
    Kommunikasjonsrådgiver i Avinor, Hedda Hiller, sier det var utfordrende å velge mellom de over 300 bidragene som kom inn.
     
    – Det var mange hensyn å ta, da vi valgte motiv. Vi måtte velge et bilde som fungerte på eloksert aluminium, og som hadde tydelige kontraster. Træna-fjellene ble et naturlig valg. Det er en aldri så liten hyllest til forprosjektet til Polarsirkelen Lufthavnutvikling, og de som gjorde flyplassen mulig. Uten Polarsirkelen Lufthavnutvikling og Henrik Johansen ville det ikke blitt noen ny regional flyplass, sier Hiller.
     
    – Forprosjektet til Avinor er helt ulikt, men nå bevarer vi de karakteristiske fjelltaggene for framtiden, slik at både historien og den lokale forankringen lever videre. Og ikke minst får vi vist frem en dyktig lokal fotograf, fortsetter hun.
    Moderne flyplassbygning med store glassvinduer, omgitt av snødekt parkeringsplass. Et fly svever lavt på himmelen
    Skisse av den kommende terminalen ved LPO Arkitekter. 
    Petter Rønningsen selv, mener Træna er noe av det vakreste Helgeland har å by på.
     
    – Træna og Lovund er bare helt unikt majestetiske, så det var et naturlig motiv for meg å velge, da jeg meldte meg på konkurransen.
     
    Dette er andre gangen Rønningsen har vunnet en fotokonkurranse, men han legger ikke skjul på at det er stas å vinne en som er for «evigheten».
     
    – Det er klart, dette blir jo på veggen helt til bygget skal totalrenoveres en gang i fjern fremtid. Det blir jo ikke de første 14 dagene, sier Rønningsen og ler.
    Byggeplass med konstruksjon av moderne industribygg, hvor arbeidere bruker stillaser og tungt maskineri. Reflekterende glassfasade installeres, omgitt av byggematerialer
    Se! Vinduer! Foto: Hedda Hiller/Avinor
    Fra Fagerlia kan vi forøvrig melde om at vi har begynt å sette inn vinduer, og effekten er bare helt magisk. Omgivelsene tas virkelig opp og reflekteres i bygget. Det blir virkelig stas å se når også aluminiumsplatene kommer på plass.
    Svart progresslinje med sirkelmarkører på hver ende, mot en grå bakgrunn

    Krafttak for ruteutvikling

     
    Martin Langaas og Nina Jensen fra ruteutvikling var i begynnelsen av oktober, på sin årlige visit til Visit Helgeland. 
     
    I den anledning fikk Avinor være med på at Visit Helgeland fikk tildelt hele 11,5 millioner til ruteutvikling. Dette er også til stor glede for oss som jobber i Avinor. Leder for ruteutvikling, Martin Langaas, roste initiativet og understreker betydningen av at regionen selv tar grep.
    Fire personer står ute foran en murbygning i høstvær, alle kledd i casual antrekk med smilende ansikter
    Martin Langaas (t.h.) sammen med Sverre Klausen (Gavestiftelsen Helgeland), Hanne Nordgaard (administrerende direktør i Sparebank 1 Helgeland) og Kitt Grønningsæter (leder i Visit Helgeland), i forbindelse med tildelingen. Foto: Hedda Hiller/Avinor
    – Det er akkurat dette som trengs! Nøkkelen til vellykket ruteutvikling ligger på destinasjonsnivå. Helgeland viser nå den nødvendige handlekraften for å styrke både næringsutviklingen og markedsarbeidet internasjonalt, sier leder i ruteutvikling i Avinor, Martin Langaas.
     
    – Erfaringene fra samarbeid med Visit Alta, Visit Tromsø, Visit Lofoten og Visit Bodø viser hvor effektfullt dette kan være. Nå står Helgeland klar til å ta posisjonen som Norges best bevarte reiselivshemmelighet, og der vet vi at Visit Helgeland kommer til å levere.
     
    Martin og Nina benyttet også anledningen til et møte med Polarsirkelen lufthavnutvikling, hvor de understrekte betydningen av rett ambisjonsnivå i ruteutviklingsarbeidet de holder på med. Her mener Avinor det er riktig å starte mer konservativt for så å kunne vise til et bærekraftig markedsgrunnlag som de kan utvikle videre. 

    Volumkontroll med glidebryter i midtposisjon på en lysegrå bakgrunn

    Skjelettet reiser seg!

     
    På mandag startet det omfattende arbeidet med å reise stålkonstruksjonen som skal danne skjelettet til det nye terminal- og driftsbygget i Fagerlia. Dette er en stor milepæl, og skikkelig stas å være vitne til, for de av oss som har fulgt prosjektet siden byggingen startet i 2022. 
    Bygningsarbeidere i verneutstyr på byggeplass, stålramme i bakgrunnen, kran og skog

    Flotte folk fra Sweco og Avinor foran østveggen i terminalbygget, onsdag ettermiddag. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    Prosjektdirektør Bjarte Nesse (Avinor/Sweco) og assisterende prosjektleder Arnt-Børge Jensen (AF Gruppen) er henrykte over å se bygget reise seg.
     
    – Det er en milepæl vi har jobbet mot en stund, så det er skikkelig artig å komme i gang, sier Jensen, og fortsetter:
     
    – Meget snart vil jobben som gjøres på terminalen nå være synlig helt fra sentrum av Mo i Rana, så dette blir virkelig et bygg du vil legge merke til.
     
    Nesse peker på toppen av den nystøpte betongplaten.
     
    – Der ser du cirka høyden på bygget, pluss-minus, så det blir et stort og luftig bygg, med to etasjers høyde i både ankomst- og avgangshall.
    To bygningsarbeidere i verneutstyr står på en byggeplass med kran og betongvegger i bakgrunnen

    Avinor/Swecos Bjarte Nesse (t.v.) og AF Gruppens Arnt-Børge Jensen roser underentreprenørene for den pågående jobben med det nye terminal- og driftsbygget. Her foran bygget på mandag. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    Stålet monteres i første omgang på de to fundamentplatene som er ferdig støpt, og vil så fortsette på de kommende fundamentplatene. Den tredje av i alt syv konstruktive betongplater, som danner fundamentet til bygget, støpes i neste uke.
     
    Byggene blir på til sammen nesten 11.000 kvadratmeter.
     
    – Bare terminalbygget alene er på størrelse med en fotballbane, så det er store mål det jobbes med her oppe, sier Nesse.
     
    – Vi har satt opp de første stålbjelkene etter plan, så nå er målet tett bygg før jul. Vi har en ambisjon om å ha kranselag her oppe før vi ta juleferie, sier Jensen.
    To bygningsarbeidere i oransje jakker og blå hjelmer på en byggeplass

    Joachim Jonassen som er ansvarlig for bygningsmassen i Sweco, sammen med byggeleder Inge-Brigt Eide. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    AF Gruppen har med seg MBA Entreprenør AS og Elektro Bodø som underentreprenører på terminal- og driftsbygg.
     
    – Til å reise bygget har AF Gruppen med seg meget god hjelp i mange solide lokale underentreprenører, som gjør en fantastisk innsats med å få på plass terminal- og driftsbygget. Vi er imponert over jobben som legges ned, sier prosjektdirektør, Bjarte Nesse.
     
    Audio volumekontroll skyveknapp på avspillingspanel i mørkt grensesnitt

    Full lengde!

    10. juli 2025,  kunne vi markere en viktig milepæl med full lengde på rullebanen. 2700 meter bærelag er lagt i full lengde. Nå gjenstår 1/3-del av bindelaget og slitelaget. 

    Grafisk illustrasjon av en svart, horisontal linje med grå kuleformede ender

    Første støyp!

    MBA Entreprenør startet i dag betongarbeidet, og den første av i alt syv plater i terminalbygget er på hele 1500 kvadrat.

    Ordentlig stas å se at dette bygget vi ser så for oss på tomta, faktisk begynner å ta form!

     

     

    Lydkontroll skyveknapp for justering av volum i brukergrensesnitt

     

    Black is the new grey!

    DA er vi endelig i gang for fullt med asfaltering i Fagerlia. Asfalteringen startet opp i formiddag, og skal vare til medio september. 

    I første omgang skal det asfalteres fra 800-metersmerket til 1900-metersmerket, hvor det er ferdig preparert med både forsterkningslag og forskillingslag. Forsterkningslaget er på cirka én meter og består av kvalitetssteinen gabbro, som vi har fraktet inn på båter fra øya Tomma i nabokommunen Nesna. Over denne steinen legges forskillingslaget, før det valses over seks ganger. Etter at dette forskillingslaget er på plass også fra 1900-metersmerket kan asfalten fullføres helt til 2700 meter i to lag.

    Asfaltlegging på flyplass i naturskjønne omgivelser med fjell i bakgrunnen
    Til nå er to striper asfaltert til 1900-metersmerket og en stripe til 1200-metersmerket. Foto: Hedda Hiller

    Det brukes tre typer asfalt på runwayen. Ag16 itil bærelaget, Agb16 Pmb til bindelaget og slitelaget er Ab11 Pmb.Cirka 95 prosent av asfalten består av steinmateriale som bindes sammen av den svarte jordoljen bitumen. Ytelsesgraden på bitumen i Fagerlia er PG 58-34. Dette er slett ikke mer komplisert enn at 58 representerer maxtemperaturen for asfalten og 34 minimumstemperaturen. 

    Tykkelsen på rullebanen er på til sammen 15 centimeter. Slitelaget på fire centimeter må asfalteres i et over 2700 meter, for å unngå skjøter. Det kommer til å bli en spennende prosess!

    Hele rullebanen skal asfalteres i sommer/høst. Foto: Hedda Hiller

    Asfalt er en fascinerende skapning, med klare forventninger til nordnorsk sommervær. Faller temperaturen under fem pluss eller begynner det å regne, kan det ikke asfalteres på runwayen. Her er det andre ord bare å krysse det dere har for at Nord-Norge stiller med tørt og deilig sommervær, som holder asfalten vår i godt lune.

    Går alt som det skal, vil vi ha en ferdig runway før sommeren. Infrastruktur for banelys er allerede på plass, slik at det bare er å borre seg gjennom asfalten og trekke opp. Veidekke er entreprenør for asfalteringen med bistand fra vår totalentreprenør AF Gruppen.

    Luftfoto av en veiarbeidsplass hvor en asfaltlegger legger fersk asfalt på en bred vei. Flere arbeidere med oransje refleksklær står rundt maskinen, og en hvit bil står parkert ved siden av det nylagte asfaltfeltet. Området er omkranset av grus og steiner
    Det skal benyttes to utleggsmaskiner for å komme i mål. Foto: Hedda Hiller

    Kan ikke du heller få nok av asfalt? 🤭Her kan du se en hel video av de pågående arbeidene:

    Skyveknapp i bruk med mørk bakgrunn, horisontal strek for posisjonskontroll

    Driftsleder i AF Gruppen: – Nå begynner det virkelig å løsne

    Hun har ansvaret for det pågående pelearbeidet inne på den kommende lufthavnen i Fagerlia, en jobb hun synes er både spennende og lærerik.

    – Det er mange aktører involvert, og det krever både god planlegging og koordinering. Vi har egne kveldsmøter, morgenmøter og byggemøter for å sikre at alt går riktig for seg, sier Beitdokken.

    Fyllingen som byggene står på er 38 meter på det høyeste, og pelene spenner fra 12 til 40 meter. Hver pele borres en og en halv meter ned i grunnfjellet. Deretter støpes pelene ut og får påsveiset pelehatt. På toppen av dette støpes et pelehode, som vil danne grunnlaget for den konstruktive betongplaten under isolasjon og ny betongplate.

    Ann-Mari Beitdokken har full kontroll på byggeplassen. Her sammen med arbeidsleder Hans Jørgen Selvik. Foto: Hedda Hiller

    Fire borerigger er i sving, og de setter per nå ned i gjennomsnitt fem peler om dagen. MBA Entreprenør som har kontrakt på bygningsmassen og FAS AS på pelejobben. Med seg har de også et stort knippe underentreprenører.

    – Jeg ble innhentet for å styre showet, sammen med to solide arbeidsledere, som går skift, sier Beitdokken, som denne uken er på jobb sammen med arbeidsleder Hans Jørgen Selvik.

    Beitdokken har vært i AF Gruppen i snart seks år. Hun kom til selskapet etter å ha hatt en sommerjobb her på tampen av studietiden, hvor hun tok en bachelor som byggingeniør.

    – Det har vært noen begivenhetsrike år, hvor jeg har jobbet på flere store prosjekter, de siste årene tilknyttet vann- og frostsikring i tunnel. Det er jo ute i prosjektene det skjer, så det stortrives jeg med, sier Beitdokken.

    Byggeplass i naturskjønt fjellandskap med anleggsmaskiner og midlertidige containere, under utvikling
    Hele området under terminalen og driftsbygget skal peles. Foto: Hedda Hiller

    Hun blir i Mo i Rana til prosjektet tar en kort sommerferie. Da skal pelejobben være fullført. Det har blitt mye jobb, så hun har fortsatt ikke rukket å få noe særlig forhold til byen hun er i.

    – Det er lite tid til å oppleve noe utenom, men jeg har en ambisjon om å oppleve Mo i Rana før jeg reiser, og det skal jeg få til, sier Beitdokken.

    – Men selve flyplassprosjektet har jeg rukket å bli kjent med, og det synes jeg er tøft. Det er en flott plass å jobbe, med mange forskjellige folk, i forskjellige aldersgrupper, med svært ulik erfaringsbakgrunn. Det liker jeg. Da vokser og lærer vi alle sammen. Det er virkelig noe nytt hver dag, sier Ann-Mari Beitdokken.

    Glidebryter i mørk design med grå linje og runde håndtak på hver ende

    Avinors terminal- og driftsbygning: – Vi har funnet løsningen som sikrer fremdrift

     
    Avinor har besluttet å endre fundamenteringsløsningen for terminal- og driftsbygget i Fagerlia. – Et viktig grep for å sikre en trygg og stabil løsning for fremtiden – og ikke minst at vi raskt kan komme i gang med byggearbeidet.
     
    Vedvarende setninger i sprengsteinsfyllingen for nytt terminal- og driftsbygg, har forsinket oppstarten av bygningsarbeidene på Avinors prosjekt i Fagerlia. Det er derfor gjennomført en omfattende kartlegging og utredning, som viser at det er nødvendig å iverksette tiltak for å sikre fremdriften i prosjektet.
     
    Avinor har i denne prosessen gjennom hovedentreprenør AF Gruppen, innhentet ekstern ekspertise fra flere av landets ledende rådgivere, som sammen med AF Gruppen har utredet ulike tiltak. Basert på dette er det besluttet å endre fundamenteringsmetoden fra direktefundamentering på sprengsteinsfylling til pelefundamentering.
    Luftfoto av en stor byggeplass med anleggsmaskiner, flere kjøretøy og bygninger i ulike byggefaser. Området er omgitt av skogslandskap med en svingete asfaltert vei langs kanten av anleggsområdet
    Fyllingen er på over 40 meter. Foto: Hedda Hiller/Avinor
    Fungerende konsernsjef i Avinor, Anders Kirsebom, understreker at denne beslutningen vil sikre at Avinor bygger solid i et langsiktig perspektiv.
     
    – Vi har stor tillit til den ekspertisen som er involvert, og ser dette som et viktig grep for å sikre en trygg og stabil løsning for fremtiden – og ikke minst at vi raskt kan komme i gang med byggearbeidet. Selv om dette innebærer både økonomiske og tekniske utfordringer, er det avgjørende for å ivareta stabiliteten og levetiden til terminal- og driftsbygget, sier Kirsebom.
     
    – Avinor har gitt sin tilslutning til at AF Gruppen implementerer løsningen, og arbeidet med å iverksette de nødvendige tiltakene er startet. Fremdriftsplanen er utfordret, som følge av forsinket oppstart, men vi kan ikke nå si om dette vil ha konsekvenser for planlagt åpning.  Det er på nåværende tidspunkt prematurt å gi en konkret vurdering av tidsramme og kostnader, da vi først må gjennom en prosess for å identifisere de beste løsningene i markedet, sier konsernsjef Anders Kirsebom.
     
    Fremdriften på resten av prosjektet er i rute, og noen av arbeidene ligger også foran skjema.
     
    – Utfordringene knyttet til setningene gjør at vi har endret rekkefølgen vi gjør ting i, og derfor ligger vi godt an i forhold til blant annet jobben med rullebane og tekniske installasjoner. Vi ser nå frem til å iverksette byggingen på den nye fundamenteringsløsningen, som vil sikre et stabilt og varig bygg for fremtiden.

    Lydvolumkontroll med skyvebryter som viser et langt grått panel med sorte justeringspunkter på hver ende

    Da Kolbjørn ba om å bli sendt til Antarktis, fikk han tilbud om jobb i Mo i Rana: – Det er spennende å prøve noe nytt

    Kolbjørn Bøhmer (38) startet i ny jobb på den kommende lufthavnen denne uka.

    På mandag hadde Kolbjørn Bøhmer sin første dag som koordinator for utførelse på Ny lufthavn Mo i Rana (ENMR), hvor han i samråd med AF Gruppens HMS-koordinator skal finne trygge og gode løsninger i driften av anleggsområdet.

    Ble ikke Troll

    Bøhmer har siden 2022 vært ansatt i Avinors byggherreorganisasjon, Sweco AS, og kommer til flyplassprosjektet fra deres kontor i Ski.

    – Det er hovedsakelig et ønske om å utvide min egen horisont som har fått meg hit. Jeg har alltid jobbet i Oslo, og synes det er spennende å prøve noe nytt, sier Bøhmer.

    En mann med rutete skjorte står utendørs foran et skoglandskap med trær i bakgrunnen
    Kolbjørn Bøhmer fra Kongsberg er ny KU på prosjektet i Mo i Rana. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    Egentlig hadde han et ønske om å komme seg til sydligere strøk. Svært sydlige strøk.

    – Sweco hadde en kontrakt de forhandlet om i Antarktis, med renovering av forskningsstasjonen Troll. Jeg ba i utgangspunktet om å bli sendt dit, for å oppleve noe annet. Isteden kom det er forespørsel fra min leder om Mo i Rana, og da var jeg ikke i tvil om å ta den. Det er ikke helt Antarktis, men nesten, spøker Bøhmer, som opprinnelig er fra Kongsberg.

    Savnet miljøet

    Han har en solid bakgrunn fra prosjekt- og byggeledelse, og kom til jobben i Sweco fra Sikkerhetsledelse AS, et firma som utelukkende holdt på med SHA og HMS.

    – Jeg savnet ingeniørmiljøet, og var så heldig å få denne jobben i Sweco. Her har jeg virkelig trivdes, og nå er det gøy å også få denne sjansen i Mo i Rana. Jeg har faktisk også familie i området, som jeg ser frem til å besøke.

    – Det er et svært prosjekt, og mye å få oversikt over. Dette er mye større enn noe jeg noensinne har vært med på før. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med de flotte folkene jeg har møtt så langt, og ta fatt på nye utfordringer.

    Og for Bøhmer er selvsagt sikkerheten det aller viktigste.

    – Når du skal ha gode rutiner for sikkerhet, er det en fin tommelfingerregel at jo flere øyne som følger med, jo bedre. AF Gruppen er kjent for å være profesjonelle og gjennomtenkte i forhold til sine sikkerhetsløsninger, så jeg er sikker på at dette blir et godt samarbeid videre mellom Sweco som byggherre og AF Gruppen som hovedentreprenør.

    Avlang lysegrå verktøylinje med mørkegrå skyggelinje og runde håndtak i hver ende

    Videre overvåkning av sprengsteinsfylling

    Inne på selve anlegget avventer vi fortsatt oppstart av terminal- og driftsbygg. Den kommende lufthavna skal etableres på en sprengsteinsfylling på nærmere 40 meter. Det er svært sjelden at byggeprosjekter bygger på fyllinger av så store dimensjoner, noe som gjør det vanskelig å vite nøyaktig hvor lang tid det tar for fyllingen å sette seg.

    Dette har vært en kjent risiko i prosjektet, og Avinor og AF har derfor hatt spesielt fokus på utførelse og overvåkning av fyllingen.

    Setningsutviklingen overvåkes og måles ukentlig. Før jul ble det klart at setningene fortsatt ikke var stabilisert til et nivå som gjør det mulig å starte byggingen, uten risiko for skade på terminal- og driftsbygg. Avinor og AF var da tvunget til å ta en fot i bakken angående oppstart av bygging på den høye sprengsteinsfyllingen på den kommende lufthavna i Fagerlia. 

    Flyfoto av et snødekt industriområde med flere bygninger og veier i et vinterlandskap i Norge, omgitt av skogkledde åser under en blå himmel
    Terminal- og driftsbygg skal ligge på sprengsteinsfylling. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    Kriteriene for en god og kvalitetsmessig utførelse er stadig ikke oppfylt, og per nå er vi fortsatt ikke klare for byggestart. Som en følge av de utsatte arbeidene med bygningsmassen, er Avinor blitt kjent med at MBA Entreprenør har måtte sende ut permitteringsvarsel til totalt 12 fagarbeidere på prosjektet.

    Avinor og AF følger ukentlig opp mulige tiltak som kan gjøre at vi unngår permitteringer. Et av tiltakene er å sørge for at arbeid på EL-energisentralen, kan påbegynnes i vinter.

    Avinor, AF og underentreprenører har en tett og god dialog om tiden fremover og hvordan arbeidene skal utføres på best mulig måte. Full oppstart av terminal- og driftsbygg kan likevel ikke skje før setningen er stabilisert. De øvrige arbeidene utenom selve fyllingen, går som normalt og ligger på plan.

    Lydvolumkontroll med en grå skyveknapp og sorte endepunkter

    Den store masseforflytningsjobben nærmer seg slutten

    Det siste halvannet året er det masseforflytning det har handlet om i Fagerlia, og den har virkelig gått radig unna.

    Før jul i 2023 kunne vi markere at vi hadde tatt ut en million kubikk, til påske 2024 hadde dette økt til to millioner, til sommeren tre millioner, og før vi tok høstferie var fire millioner av i alt 4,3 millioner kubikk tatt ut.

    Med vinteren tett rundt hjørnet, ser vi at det store masseuttaket vil være avsluttet til jul, og det betyr at det over nyttår vil byttes fokus til gang og sykkelsti, samt jobb med den kommende bygningsmassen.

    Luftfoto av en byggeplass for en fremtidig flystripe omgitt av skoglandskap og fjell i horisonten, under en delvis skyet himmel
    Oversiktsbilde fra vest til øst i november 2024. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    Lydkontroll på skjerm, horisontal volumslider med maksimalt volum på høyre side

    Historisk grunnsteinsnedleggelse: – Lufthavnen som bygges i Fagerlia vil ha hele Helgeland som marked

    23. september la samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ned den første grunnsteinen for Avinor på 25 år.
    Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fikk god hjelp av Sander Haueng Kristiansen og Lukas Amadeus Fenes Fagervik, fra klasse 6C på Gruben barneskole, da han 23. september la ned grunnsteinen til Mo i Rana lufthavn Fagerlia.
     
    Stortinget vedtok 11. juni 2021 å iverksette flyplassprosjektet i Rana, og samme sommer ble Sweco engasjert som byggherre. AF Gruppen ble valgt til hovedentreprenør i 2022, og startet opp på anlegget i mai 2023. Da hadde forberedende arbeider pågått ved Tore Løkke og PK Strøm siden september 2022.
     
    Prosjektets styringsramme er på 4582 millioner kroner, og 666 millioner kroner av finansieringen er lokal, i regi av Rana kommune og Polarsirkelen lufthavnutvikling.
     
    ENORM FREMDRIFT
     
    Darya Katyba og Bernhard Bornstein satte tonen for grunnsteinsnedleggelsen da de åpnet med «You Raise Me Up» av Josh Groban, før samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsket hjertelig til lykke med grunnsteinsnedleggelsen.
    Kvinne i oransje refleksjakke synger i mikrofon under utendørs arrangement

    Darya Katyba bergtok gjestene med vakker sang. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    – Jeg var her også i april i år. Da tok vi det første spadetaket på rullebanen. Siden den gang er det blitt sprengt, gravd og flyttet på vegetasjon og stein. Jeg har fått vite at det til sammen skal forflyttes masse tilsvarende to Kheopspyramider inne på anleggsområdet. Det er ikke noe småtteri, sa Nygård. 
    – Jeg setter stor pris på å kunne være til stede også i dag. Nå for å markere at byggingen av terminalbygget og driftsbygningene endelig kommer ordentlig i gang, fortsatte samferdselministeren. 
    – SPENNENDE OPPDRAG
    Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, var tydelig stolt av å kunne markere denne viktige milepælen.
    – Vi står nå midt i hjertet av et av de mest spennende byggeprosjektene i Norge. Det som lenge var en drøm og en visjon har blitt helt konkret. I dag legger vi grunnsteinen i bakken, sa Foss og fortsatte:
    – Helgeland er et område med et enormt potensial. Lufthavnen som bygges i Fagerlia vil ha hele Helgeland som marked, og bidra til utvikling i hele regionen.  
    En mann i en oransje og blå Avinor-uniform holder en tale under en markise, med skog i bakgrunnen

    Avinors konsernsjef, Abraham Foss. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    – Nå er de viktig at Mo i Rana og Helgeland tar på seg en ny og langsiktig utfordring: Nemlig å gjøre seg attraktive overfor flyselskapene som skal ta i bruk den nye flyplassen. Dette er et spennende oppdrag for Avinor. Det har vært utrolig gøy å kunne være med på utformingen fra start, og vi gleder oss til fortsettelsen, sa konsernsjef Abraham Foss.
    Polarsirkelen lufthavnsutviklings Henrik Johansen snakket på vegne av lokale krefter og næringsliv, som er inne med hele 150 millioner kroner.
    – Det grunn til å trekke fram næringslivet fra Træna i vest via Rødøy, Lurøy, Nesna, Rana og Hemnes til Hattfjelldal i øst, som satset på Polarsirkelen Lufthavnutvikling. Jeg vil spesielt trekke frem et møte på Lovund fredag den 24. mars i 2007 der samfunnsbyggeren Steinar Olaisen samlet sjømatnæringen fra flere kommuner. Der fødtes Polarsirkelen Lufthavnutvikling med 1 million i aksjekapital.
    Ordfører i Rana, Geir Waage, er vertskap for den kommende regionale lufthavnen. Han la ikke skjul på at dette er en stor dag.
    Personer i vernejakker og hjelmer på en byggeplass, samlet til gjennomgang av prosjektet. Omkringliggende natur med trær i bakgrunnen

    Ranas ordfører Geir Waage. Foto: Hedda Hiller/Avinor

    – Ønsket om å få en ny stor flyplass har vært viktig i mange år. Grunnen til det er enkelt og greit at mellom Værnes og Bodø som er en strekning på 700 kilometer langs E6 kan ikke arbeidshesten i luftfarten 737 en lande.
    – Helgeland er den industrielle og økonomiske motoren i landsdelen vår, men har ikke hatt direkte tilgang til stamrutenettet. Det får vi når flyplassen åpner.
    – Hvorfor er flyplassen viktig og hvorfor har Rana kommune satset så stort som vi har gjort nettopp på dette prosjektet? Det er fordi det vil gi eksisterende næringsliv og industri muligheter til å vokse. Samtidig vil de gi nye og bedre muligheter for folk og næringsliv til å reise til og fra regionen vår.
    LA NED GRUNNSTEINER FRA KOMMUNENE
     
    Waage la også ned stein i den felles grunnsteinen, sammen med ordførerne Paul Asphaug (Hemnes), Sølvi Anderssen (Hattfjelldal), Håkon Lund (Lurøy), Trond Sletten (Træna), Hanne Davidsen (Nesna), Inger Monsen (Rødøy) og Siv Aglen (Brønnøy).
    Metallboks med inskripsjon som markerer grunnsteinnedleggelse for Mo i Rana lufthavn Fagerlia, med navn og dato 23. september 2024

    Slik ser grunnsteinen til den kommende lufthavna ut. Foto: Øystein Løwer/Avinor

    Også ordførerne fikk bistand fra Sander og Lukas fra Gruben barneskole til å få steinene på plass i grunnsteinen, som er støpt av lokale Momek. De to elevene synes det var skikkelig stas å være en del av denne historiske markeringen.
     
    – Dette er utrolig artig å være med på, og vi synes det er veldig tøft at vår klasse som ble plukket ut til dette, var tiåringene fra Gruben barneskole enige om.
     
    Støpning av grunnmuren til det kommende terminal- og driftsbygget er allerede i gang. Ved årsskiftet er det planlagt å begynne å reise råbygget. Mo i Rana lufthavn Fagerlia åpner for kommersiell trafikk i 2027.

    Lydvolumkontroll på dataskjerm, med glider plassert mot høyre side, indikerer høyt volum

    Svart på stripa!

    Det var nesten umulig å se for seg for et år siden, men 3. september kunne Veidekke Norge endelig legge de første meterne med asfalt på stripa. Til sammen skal minst 800 meter av rullebanen, samt vendehammeren asfalteres nå i høst. 

    Totalt skal legges rundt 100.000 tonn asfalt. Det vil si rundt 3.500 lastebillass. Det legges til sammen tre lag asfalt på stripa. Fem centimeter bærelag, seks centimeter bindelag og fire centimeter slitelag. Til sammen 15 centimeter. 

    Rullebanen er 45 meter bred med 7,5 meter skuldre på hver side. 4,5 meter av skuldrene skal asfalteres. Jobben med rullebanen i øst starter ikke opp før neste sommer. 

    Flyfoto av en delvis konstruert rullebane omgitt av skog og fjellterreng, med veier og byggearbeid rundt
    Slik ser det nå ut i vest på stripa. Foto: Hedda Hiller/Avinor

     

    Progressindikator med skyveknapp på en horisontal linje

    Straks klart for asfaltering!

    Helt i begynnelsen av september starter jobben med asfaltering av rullebanen i vest. Her skal 800 meter asfalteres nå i høst, og som en liten kuriositet bli da rullebanen i Fagerlia èn meter lengre enn rullebanen på Røssvoll. 

    Vi har allerede lagt det første forsterkningslaget, og mandag 19. august ble første del av andre lag lagt.

    Jobben med rullebane midt er også i full gang, og vil bli prioritert når asfalteringen er fullført. 

    Luftfoto av en stor anleggsplass i et skogsområde, med en grusvei som strekker seg i midten, omgitt av fjellandskap og blå himmel
    Stripa sett fra vest mot øst. Foto: Hedda Hiller/Avinor
    Flystripen på Mo i Rana
    Flystripen på Mo i Rana
    Flystripen på Mo i Rana
    Flystripen på Mo i Rana
    Gravearbeidet er i full gang
    Gravearbeidet er i full gang