Digitale tårn

    Moderne kontrollrom med flere buede skjermer som viser naturskjønne landskap, med arbeidsstasjoner og ergonomiske stoler arrangert i et halvsirkulært mønster

    Framtidens teknologi på norske flyplasser

    Norge er et land med store avstander og utfordrende topografi. Norsk næringsliv er internasjonalt orientert og avhengig av luftfarten. Luftfart er avgjørende for bosetting, verdiskapning, reiseliv, helsevesenet, utdanning, idrett og kultur.

    To av tre nordmenn har tilgang til en flyplass innenfor en times reise. På Vestlandet og i Nord-Norge, kan to av tre nå nærmeste flyplass på en halvtime. Luftfarten har stor betydning for regional vekst og tilgjengelighet til regionsentra og spiller en viktig rolle for Norges desentraliserte utdanningssystem. Luftfarten er også helt sentral for helsesektoren i Norge: det gjennomføres årlig over 30.000 ambulanseflybevegelser. Sykehusstrukturen i Nord-Norge baserer seg blant annet på mye lufttransport. Luftfarten er også en viktig sektor for reiselivet, spesielt i Nord-Norge. Digitale tårn bidrar til å understøtte disse sektorene gjennom en sikker-, stabil- og effektiv tårntjeneste.

    Stor luftfartskontrollrom med flere skjermer som viser flyplasser og luftutsikt. Sentral pult med stol, skjermer og utstyr under taklys i et høyteknologisk miljø

    Videreutvikler for fortsatt vekst

    Avinor gjennomfører en rekke tiltak for å modernisere og effektivisere virksomheten og for å legge til rette for fortsatt vekst i luftfarten. Avinor Flysikring innførte digital tårntjeneste ved Røst lufthavn 19. oktober 2019 sammen med leverandørene Kongsberg Defence & Aerospace og Indra. Digitale tårn vil i første omgang rulles ut på totalt 15 lufthavner i Norge. I mai 2022 åpnet det nye Remote Towers Centre i Bodø, hvor det i dag er 14 lufthavner i operativ drift. Dette er nå verdens største senter for digitale tårn. I februar 2024 besluttet styret i Avinor å overføre seks nye tårn til Avinors digitale tårnsenter i Bodø. Det er også tidligere vedtatt at ny lufthavn Mo i Rana vil styres digitalt fra senteret i Bodø. Dermed vil antall tårn som styres fra senteret i Bodø bli til 21. Ved nye Bodø lufthavn og Kirkenes lufthavn skal det etableres digitale tårn med lokale løsninger. 

    Målet med denne satsningen er å legge til rette for enda bedre og mer effektiv drift på lufthavnene. Mange av flytårnene i Norge er modne for oppussing eller total utskifting. Med digitale tårn unngår Avinor en del av disse kostnadene. I fremtiden vil også én person kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon. Dette gir også betydelige effektiviseringsmuligheter og lavere utgifter som igjen sikrer det gode rutetilbudet vi har i Norge i dag.

    Værmåleutstyr på et kystobservasjonstårn med utsikt over havet og det gresskledde landskapet i overskyet vær

    En sikker løsning til å stole på

    Enhver endring innen luftfart er regulert av strenge regler for sikkerhet. I utviklingen av digitale tårn har det vært en forutsetning at løsningen skal være like sikker som, eller enda sikrere enn dagens tårn.

    Avinor gjennomfører omfattende sikkerhetsanalyser av enhver endring i systemer og arbeidsmetoder i samsvar med interne prosesser godkjent av Luftfartstilsynet. Før digitale tårn innføres, har løsningene fått aksept hos Luftfartstilsynet og det er dokumentert at sikkerhetsnivået blir like godt eller bedre enn tradisjonelle tårn.

    Slik fungerer digitale tårn

    Et digitalt tårn innebærer at de som styrer trafikken på flyplassen sitter i et tårnsenter i stedet for hvert enkelt tårn. På flyplassen er det installert kameraer, mikrofoner og annet utstyr som gir svært detaljert informasjon om vær og aktiviteter på flyplassen til enhver tid.

    Lokasjoner

    Tidslinje for implementering av digitale tårn

    Fase 1, i operativ drift: 

    • Røst
    • Vardø 
    • Hasvik
    • Berlevåg 
    • Røros 
    • Mehamn 
    • Rørvik
    • Namsos 
    • Svolvær 
    • Sogndal 
    • Førde 
    • Molde 
    • Leknes
    • Sandnessjøen 

    Fase 2, planlagt implementering: 

    Rekkefølge ikke bestemt.

    • Båtsfjord
    • Mosjøen 
    • Sandane
    • Sørkjosen 
    • Vadsø 
    • Ørsta-Volda 
    • Ny flyplass Mo i Rana 
    • Ny flyplass Bodø