Samlede vurderinger

    Avinor ble i 2018 pålagt av Miljødirektoratet å gjennomføre en samlet vurdering av PFAS-forurensing ved 39 av sine lufthavner.

    Flyfoto av Sandnessjøen lufthavn med et fargekodet GIS-kartoverlegg som viser forurensningsnivåer, fra lav (blå) til høy (rød), på venstre side nær rullebanen

    Pålegget omfatter tre deler

    Ved lufthavnene er totalt 59 lokaliteter undersøkt for PFAS, og det meste av kartleggingen er knyttet til aktive og nedlagte brannøvingsfelt. 

    Harstad/Narvik, Kristiansand, Oslo og Svalbard er ikke omfattet av pålegget da det pågår egne prosesser med miljømyndighetene om disse. 

    English reports:
    Part 1 and 2: Overall assessment of PFAS contamination at Avinor’s airports
    Part 3: Assessment of local impacts

    Supplement to the reports

    32 lokaliteter med tiltaksvurdering

    Resultatene viser at det ved 10 lokaliteter er så lave konsentrasjoner og/eller mengder i jord at tiltak ikke vurderes. 17 av lokalitetene er for dårlig kartlagt til at tiltak kan vurderes, kostnadsberegnes og prioriteres.

    32 lokaliteter er godt nok kartlagt og har store nok mengder PFOS/ΣPFAS i jord til at vurdering av tiltak, kostnader ved tiltak og prioriteringsrekkefølge av tiltak er gjennomført. Lokalitetene med lavest kostnad per kg PFOS/ΣPFAS fjernet får høyest prioritering for tiltak.

    I del 3 av pålegget gjennomføres en vurdering av risiko for lokale effekter av PFAS-forurensning ved alle lufthavnene. Vurderingen er delt i underkategorier for «miljørisiko» og «sårbarhet». «Miljørisiko» inkluderer vurdering og kategorisering av resultater fra undersøkelser av biota, samt mengden PFOS/ΣPFAS som lekker.

    «Sårbarhet» inkluderer vurdering og kategorisering av sannsynligheten for at forurensningen når registrerte drikkevannskilder, sårbar natur, vannforekomst/resipient og/eller rekreasjon og næringsinteresser lokalt. Kategoriseringen går fra lav til svært høy etter gitte kriterier.