PFAS
Det er økende bekymring knyttet til PFAS fordi stoffene brytes svært langsomt ned i naturen, har tendens til å spres i miljøet, oppkonsentreres i levende organismer og kan være helseskadelige. Avinor har siden 2001 benyttet PFOS-fritt brannskum og siden 2012 benyttet brannskum helt uten fluorforbindelser. Som enkelttiltak er dette noe av det viktigste Avinor har gjort for å redusere utlekking av PFAS. Internasjonalt finnes det lufthavner som fremdeles benytter PFAS-holdig slukkeskum. Historisk bruk har ført til forurensning i grunnen på Avinors lufthavner og dette bidrar fremdeles til at noe PFAS lekker ut i naturen omkring lufthavnene.
I Avinors klima- og miljøstrategi fra 2023, ble det vedtatt et langsiktig mål om at «Avinor skal bidra til den nasjonale målsetningen om å redusere utslipp av PFAS», og et kortsiktig mål om å «Rydde i PFAS-forurensede områder i henhold til pålegg fra Miljødirektoratet.» I praksis betyr det kortsiktige målet at det skal gjennomføres opprydning av PFAS-forurensede lokaliteter ved to lufthavner per år i tidsrommet 2023 - 2027. Dette skal måles med to KPIer:
- Antall lokaliteter (lufthavner) hvor tiltak er gjennomført.
- Mengde PFAS (kilo) tatt ut av kretsløpet ved fjerning eller spredningsreduserende tiltak.
Avinor har etablert et eget PFAS-program som har ansvar for kartlegging, utarbeidelse av tiltaksplaner og opprydninger etter pålegg fra Miljødirektoratet. Til grunn for programmets arbeid ligger at de samlede utslippene av PFAS fra Avinors lufthavner skal reduseres så langt det lar seg gjøre (jamfør krav i pålegg fra Miljødirektoratet). Målsetningen er å fjerne PFAS, eller redusere spredning, fra de mest forurensede områdene ved 13 prioriterte lufthavner innen 2027. Prioriteringen baserer seg på samlerapporten fra 2019 som ble utarbeidet etter pålegg fra Miljødirektoratet. Figuren under viser tiltak som frem til nå er gjennomført ved Avinor sine lokaliteter (Figur 1).
Tiltakene gjennomført til nå (inkl. pågående arbeider i 2025) på overnevnte lufthavner har fjernet eller redusert spredning fra 245 kilo PFAS, i hovedsak med graving og deponering (figur 2). Alle massene er levert til deponi med særskilt tillatelse til mottak av PFAS-forurensede masser.
Avinor arbeider også med å øke egen kunnskap om nye og relevante tiltaksmetoder for PFAS-forurenset jord og/eller vann. Avinor har som målsetning å kunne ta i bruk andre tiltaksmetoder enn det som frem til nå er benyttet (vannrensing/graving og deponering), slik at opprydningen kan gjennomføres mer kostnadseffektivt uten at dette går på bekostning av miljøeffekt.
Avinor har en regnskapsmessig avsetning som skal reflektere de forventede kostnadene knyttet til arbeidet med, og opprydning i, PFAS-forurensede lokaliteter. Avsetningen er heftet med stor usikkerhet, og oppdateres fortløpende ettersom ny kunnskap kommer til. Endrede krav, grenseverdier og rammebetingelser fra myndighetene vil kunne påvirke kostnadene knyttet til PFAS-arbeidet. Pr. Q2 2025 er avsetningen på 775 millioner kroner.