Klimarisiko
I Norge er det forventet at klimaendringene vil resultere i et varmere, villere og våtere klima, men med store regionale og lokale variasjoner. Ekstreme værhendelser og naturkatastrofer vil forekomme hyppigere. Klarer man ikke å tilpasse infrastrukturen kan det gi materielle og økonomiske konsekvenser og ha betydning for punktlighet og regularitet.
Siden 2001 har Avinor, Vegdirektoratet, Kystverket og Jernbanedirektoratet vurdert klimaendringenes påvirkning på transportinfrastrukturen i Norge gjennom arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP). I tillegg har Avinor utført egne risiko- og sårbarhetsanalyser samt en rekke tiltak på egen infrastruktur. Avinor jobber også med klimatilpasning gjennom ICAO, Eurocontrol og bransjeorganisasjonen Airport Council International (ACI).
Her er klimatilpasningsanalysen for Avinor fra 2022:
Det er stadig større forventninger og krav fra både finansmarkedet og andre interessenter om at selskaper skal ha et bevisst forhold til klimarisiko, både fysisk risiko og overgangsrisiko. Avinor jobber med en klimarisikoanalyse iht metodikken utarbeidet av Task Force on Carbon Related Financial Disclosure (TCFD).