Fly- og helikopterstøy

Støy er uønsket lyd, og regnes som forurensning etter forurensningsloven. Støy fra lufthavnene skyldes i hovedsak fly og helikoptre som lander, tar av eller takser.  

Avinor gjennomfører regelmessige støykartlegginger på alle Avinors lufthavner, og registrerer trasébruk ved de store lufthavnene. Avinor arbeider aktivt for å begrense støybelastningen (fra fly- og helikoptertrafikk) for bosatte i lufthavnenes nærområder. 

Flystøyeksponering er avhengig av flytyper, trafikkmengde, rullebanebruk, trasévalg, og trafikkens døgnfordeling. Utover støykartlegginger er Avinors viktigste verktøy trafikkstyringen og justering av inn- og utflygningsprosedyrer. Satellittbaserte prosedyrer er et vesentlig virkemiddel i denne sammenhengen og vil benyttes som tiltak i årene framover. Det viktigste verktøyet for å hindre økt flystøyeksponering i boligområder er flystøysonekart som beskriver det fremtidige støybildet. Kommunene har plikt til å bruke disse kartene i sin arealplanlegging, samtidig som Avinor i sitt arbeid skal vurdere kommunenes arealplaner.  

Innføring av helikoptertypen Sikorsky S-92 til offshoretransport har medført en vesentlig økning i flystøybelastningen ved enkelte lufthavner. Tiltak med å forbedre dette er høyt prioritert, bl.a. gjennom opprettelsen av et nasjonalt helikopterstøyutvalg hvor relevante aktører er samlet. Utvalgets primære oppgave er å dele informasjon og gi råd om støysituasjonen omkring berørte lufthavner, med mål om å finne støyreduserende tiltak.  

Stortinget vedtok i 2012 at de nye F-35 jagerflyene skal stasjoneres på Ørland. Fire av flyene skal stasjoneres på Evenes i en base for Quick Reaction Alert (QRA) og høy luftberedskap (HLB). Stortingets vedtak innebærer en gjenopptagelse av Evenes som permanent militær Flystasjon.  

Det er påvist at F-35 ved avgang påfører områdene rundt terminalbygget støynivåer over LpASmax på 115 dBA, som i den statlige reguleringsplanen ansees å kunne være hørselskadelig. De høye støynivåene oppstår i forbindelse med avgang med F-35 med etterbrenner. Avinor arbeider med tiltak for å skjerme passasjerer, ansatte og andre besøkende til lufthavnene mot den hørselskadelige støyen.  

Her finner du info om støysonekart.