Avgifter og kvoter
Norsk luftfart er underlagt flere politiske virkemidler som er direkte eller indirekte klimamotiverte, og Norge er trolig det landet i verden som har implementert flest slike virkemidler for luftfart.
EUs kvotehandelssystem
Siden 2012 har sivil luftfart vært del av EUs kvotehandelssystem. Alle flygninger innenriks i Norge og i EU er omfattet. Flygninger ut av og inn til EU er unntatt. EUs mål er at utslippene i kvotepliktig sektor skal være minst 55 prosent lavere i 2030 enn de var i 2005. Det har vært store svingninger i kvoteprisen de siste årene. I store deler av 2022 var kvoteprisen på mellom 80 og 90 euro pr tonn. EU forventes å redusere omfanget av tilgjengelige kvoter fram mot 2030 for at målene skal nås. Omfanget av gratiskvoter til luftfart blir sannsynligvis redusert i årene som kommer. EU-kommisjonen har foreslått 25 % reduksjon av gratiskvoter i 2024, økende til 50 % i 2025, 75 % i 2026 og at luftfarten fra 2027 ikke lenger skal tildeles gratiskvoter. Dette vil øke kvoteprisene og på sikt føre til høyere kostnader.
CO2-avgift
Norge har, som et av få land i verden, valgt å innføre CO2-avgift på innenriks luftfart. I 2022 utgjorde denne 1,61 kroner per liter jet fuel, eller 631 kroner per tonn CO2. I henhold til internasjonale avtaler er det ikke anledning til å legge CO2-avgift
på utenrikstrafikken.
Flypassasjeravgift
I 2016 ble det innført en passasjeravgift på alle avreiste flygninger fra norske lufthavner. Fra juli 2022 ble avgiften gjeninnført etter koronapandemien. I 2022 var den satt til 214 kroner pr passasjer for reiser til destinasjoner utenfor Europa og 80 kroner for reiser i Europa.
Omsetningskrav
I 2020 innførte Norge som første land i verden omsetningskrav for luftfart. Inntil videre er kravet innblanding av 0,5 prosent avansert biodrivstoff. Miljødirektoratet har i begynnelsen av 2023 sendt på høring et forslag om å øke omsetningskravet for avansert biodrivstoff til luftfart fra 0,5 prosent til to prosent. I EU diskuteres det et forslag fra kommisjonen om å innføre et omsetningskrav på 2 prosent fra 2024, økende til 63 prosent i 2050.
CORSIA
På ICAOs generalforsamling (FN-organisasjonen for sivil luftfart) i oktober 2016 ble det enighet om å innføre et kvotesystem for klimagassutslipp fra internasjonal luftfart – CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation). Mekanismens første fase på seks år startet i 2021 og er frivillig for statene. 107 stater, deriblant Norge, meldte frivillig deltakelse i denne fasen.
Se ICAOs egen video om CORSIA ved å trykke her