
Vil du jobbe med oss?
Ble du nysgjerrig på å vite mer om karrieremulighetene innenfor teknologi i Avinor? Følg lenken over og les mer!

Du husker kanskje nyhetssakene om store forsinkelser i flytrafikken i Europa i 2024? På grunn av sprengt kapasitet i luftrommet over Sentral-Europa var det, ifølge NRK, mange reisende som fikk ferien helt og delvis ødelagt av flyavganger som ble kansellert eller sterkt forsinket.
Denne utfordringen jobber nå Avinor med å løse, sammen med EU, europeiske partnere og søsterorganisasjoner.
FAS er forkortelsen for Future ATM System, og ATM står for Air Traffic Management. Dette programmet skal utvikle og legge infrastrukturen for flykontroll i norsk luftrom.
– Vi skal bytte hovedsystemet for hvordan luftrommet vårt styres, forklarer Åse.
Mer effektiv og bærekraftig luftfart
Det er flere grunner til at Norge og Europa trenger denne moderniseringen. For det første er Europas luftrom underdimensjonert for fremtidens trafikkmengde. Det er rett og slett ikke tilrettelagt for økningen i flytrafikk og større utbredelse av dronetrafikk. For det andre må flysikringstjenestene i Europa bli enda bedre koordinert, og for det tredje er det mange fly som tar unødvendige omveier fordi systemene i dag ikke snakker godt nok sammen.
– Med ny ATM-arkitektur vil flytrafikken forbruke 10 prosent mindre drivstoff, få mer presise flygninger, og langt færre forsinkelser. Derfor er FAS viktig for miljøet, for luftfarten og for de reisende, forklarer Åse.

Trenger flere teknologer
For å lykkes med FAS, trenger Avinor et bredt spekter av teknologisk kompetanse - både arkitekter, utviklere, testere, prosjektmedarbeidere og driftsingeniører.
– Vi trenger folk som kan jobbe både strategisk og operativt, som evner å samarbeide på tvers av fagfelt, og som trigges av å være med på noe stort. Å jobbe med luftfart er både faglig spennende og svært meningsfullt, sier Åse.
Hun er et godt eksempel på at man ikke trenger har luftfartbakgrunn for å jobbe i Avinor. Hun er utdannet teknolog, og startet karrieren med software-testing før hun gikk over til prosjektledelse i bank- og forsikringsbransjen. Da hun jobbet som innleid konsulent kom hun i kontakt med Avinor og FAS-programmet, og syntes det var så spennende at hun valgte å takke ja til programlederstillingen hun har nå.
– Jeg drives av å skape en åpen og inkluderende kultur, hvor vi støtter hverandre og ikke er redde for å teste ut nye ting. Og så synes jeg det er veldig givende å gi folk muligheten til å utvikle seg gjennom godt samarbeid og spennende arbeidsoppgaver, forteller hun.
Ett felles Europa
Målet om ett felles luftrom over Europa – Single European Sky – er svært komplekst og består av mange byggeklosser. Derfor må hvert land starte oppgraderinger og utskiftinger av systemer og plattformer etappevis. For Avinor er en av de viktigste oppgavene å få på plass et nytt flykontrollsystem i det sørlige Norge.
– Dette er bare begynnelsen. FAS er grunnmuren vi må ha på plass for å kunne delta i det store europeiske samarbeidet. Og til det trenger vi flinke folk – hele veien.
Single European Sky er det mest komplekse og datadrevne teknologiske samarbeidet i europeisk luftfart noen gang. Nå trenger vi flere teknologer med på laget. Dette er noe av det du kan jobbe med:

Ble du nysgjerrig på å vite mer om karrieremulighetene innenfor teknologi i Avinor? Følg lenken over og les mer!