- Vi har kun kontakt med AFIS-fullmektig på vei ned til en flyplass og på vei ut fra flyplassen, sier Bjørn.
Informasjonen en AFIS-fullmektig gir til kapteinen er ganske variert. Det går på alt fra vær og vind, rullebanestatus og ikke minst informasjon om annen trafikk i området.
- Informasjonen vi får fra en AFIS-fullmektig er helt prekær for oss. Vi må for eksempel vite om vi kan starte på en innflygning. Vi har siktbegrensninger og høydebegrensninger på været, og vi må derfor ha væropplysninger som tilsier at vi kan få lov til å starte på en innflygning, sier Bjørn.
En AFIS-fullmektig gir opplysninger om rullebanestatus. Er rullbanen for glatt eller under visse vindforhold kan ikke flyene lande.
- Hvis en AFIS-fullmektig oppgir feil opplysninger eller at vi ikke får informasjon i det hele tatt; er dette veldig kritisk. Det er derfor kjempeviktig at informasjonen er riktig.

TA TESTEN
Har du det som skal til for å ta styringen over luftrommet?
Prøv spillet og finn ut om du har egenskapene som kreves for å bli flygeleder? Her får du utfordret hukommelsen, tallforståelsen, språkevnen, logikken og lytteevnen – alt under tidspress.
Test deg selv her