Hils på systemutvikleren Truls

Hvis du tror at teknologene i Avinor bare driver med gammeldags programvare og drift, må du lese videre. Her får du nemlig Truls Stephensens tre gode grunner til å jobbe med teknologi hos oss.

Mann i kontrollrom med flere skjermer, iført blå genser og ID-kort, smiler til kameraet. Bakgrunn viser en vegg med store overvåkingsskjermer.

Truls jobber som systemutvikler i Avinor. En typisk arbeidsdag består selvfølgelig av mye koding, men også en god dose problemløsing. Truls synes det er ekstra gøy at han får mulighet til å jobbe med mange store og avanserte systemer.

– Vi driver hovedsakelig med utvikling, ikke drift. Det er stor variasjon, og mange kule systemer. Jeg jobber både med brukergrensesnittet som tollerne bruker på Domestic Transfer, CDM (Collaborative Decision Making– et system for beslutningssamarbeid mellom tårnet og aktørene på flyplassen, samt IRIS, som er et system for rullebaneinformasjon.

For en frontend-utvikler er jo brukeropplevelsen spesielt viktig. Truls liker godt å gjøre brukertester, hvor han observerer systemer i bruk; hvordan brukerne jobber i systemet og hvilke utfordringer de støter på.

– Under brukertester er det veldig spennende å se om brukerne forstår designet og oppsettet vi har laget. Når vi jobber med systemer som skal rulles ut på alle norske flyplasser, så er det helt nødvendig at det funker bra.

Truls Stephensens, Systemutvikler Avinor

Testing på flyplassen

Truls har bare jobbet i Avinor i ett år, men har allerede vært med på mange interessante prosjekter.  Ett av dem er å videreutvikle brukergrensesnittet for Domestic Transfer, som er et system tollerne bruker når passasjerer lander på Oslo lufthavn, og skal videre med innenriksfly. Enkelt fortalt gir systemet tollerne en sammenstilling av data, som gjør at transfer-passasjerene kan gå rett til ny gate, uten å sjekke inn bagasjen på nytt.

– Det er ganske gøy når vintroduserer ny funksjonalitet i det systemet. Siden vi ikke har et reserve-bagasjeanlegg, må vi teste systemet i produksjon, og vi må vi ut på flyplassen og gjøre det fysisk. Vi kan jo ikke stenge Domestic Transfer når folk reiser, så derfor må vi gjøre det på natta, når flyplassen er stengt, forteller Truls.

Kontrolltårn på flyplass med flygeledere i samtale, skjermer i bakgrunnen.

Stolt av jobben

Truls har alltid likt å drive med programmering, og han er i tillegg arvelig belastet når det kommer til kombinasjonen luftfart og teknologi. Pappa jobber nemlig med tårnsystemer, og kjenner godt til Avinor.

– Jeg visste at det er spennende å jobbe med luftfart, men det var litt tilfeldig at jeg søkte jobb i Avinor. Nå synes jeg det er veldig hyggelig at pappa og jeg jobber i hver vår del av luftfarten, smiler Truls.

Han legger ikke skjul på at han blir stolt av å være  Oslo lufthavnnår han ser hvor bra både systemene og tjenestene fungerer.

– Det er nesten umulig ikke å bli det. Det er så kult å se hvor effektive flyplassene våre er, sammenlignet med veldig mange andre land.

4 gode grunner for å jobbe med teknologi i Avinor

  1. Utvikle nye systemer og ta i bruk ny teknologi

    I vårt team oppfordres vi til å utforske ny teknologi, og hvis det funker kan vi ta det i bruk. Det er faglig spennende at vi har så mange systemer som vi kan jobbe med, og fordype oss i.

  2. Få jobbe med systemer som finnes på 43 lufthavner

    Disse systemene er viktig for veldig mange folk. Og det er jo ikke bare passasjerene som er brukerne av systemene, det er også tollerne, APOC (Airport Operations Center) og de som jobber i tårnet – for å nevne noen. Det er mange som trenger systemene våre, og det er veldig motiverende.

  3. Godt arbeidsmiljø

    Vi er et veldig bra team, hvor alle hjelper hverandre. Her kan også nyutdanna bidra med løsninger på lik linje med de som har jobba her lenge. Jeg føler at min kompetanse blir verdsatt. I tillegg er vi flinke til å gjøre sosiale ting sammen, som lønningspils, spise middager ute, dra på hytteturer og game sammen.

  4. Bidra til fremtidens luftfart

    Teknologimiljøet vårt er med på å forme løsninger som gjør flyplassene mer bærekraftige, effektive og trygge. Hos oss får du ikke bare jobbe med dagens utfordringer – du får være med på å utvikle teknologi for fremtidens reiser.