Testarena
Avinor og Luftfartstilsynet har inngått ein samarbeidsavtale om etablering av Noreg som ein internasjonal testarena for null- og lågutsleppsfly. Etableringa vil vere eit sentralt tiltak for å nå målet om fossilfri norsk luftfart i 2050.

Eit samarbeid mellom Avinor og Luftfartstilsynet for å tilby Noreg sitt omfattande flyplassnettverk og det norske luftromet som ein internasjonal testarena for null- og lågutsleppsfly.
Avinor sørgjer for infrastruktur, luftrom og tilgang til energi, medan Luftfartstilsynet sørgjer for regulerende tilrettelegging.
Testarenaen vil gi marknaden eit felles kontaktpunkt i Avinor og Luftfartstilsynet, samt ein felles prosess frå konsept til test- og demonstrasjonsflyging. Dette inkluderer infrastruktur, luftrom, energi og regulerende tilrettelegging for nasjonale og internasjonale aktørar som ønskjer å teste og demonstrere null- og lågutsleppsfly i Noreg.
Føremål
Føremålet med avtalen er å leggje til rette for akselerert innfasing av null- og lågutsleppsfly ved å redusere barrierar for testing og demonstrasjon. Gjennom testarenaen vil vi oppnå kunnskap, førebu luftfartøkosystemet og leggje grunnlaget for oppskalering av nye teknologiar.
Arbeidspakkar under Avinor/Luftfartstilsynet testarenaavtalen
-
- Marknadsdialog
- Flyplassar, infrastruktur og luftrom
- Energiforsyning
- Elektrisitet
- Hydrogen (H2)
- Regulerande sandkasse
- Luftfartstilsynet leiar arbeidet med å bruke EASA-regelverket for regional luftmobilitet
- Kommunikasjon og kunnskapsdeling
Lokasjon
Testarenaen vil i prinsippet dekke heile det norske flyplassnettverket og luftromet.Spesifikke geografiske lokasjonar for etablering av testoperasjonar vil bli bestemt i dialog med marknadsdeltakarane, basert på behova deira, samt vurderingar av teknologisk modenheit og tilgjengelegheit av relevant energi.
Kvifor Noreg som testarena?
Noreg er godt eigna som eit tidleg marknad for null- og lågutsleppsteknologi i luftfart på grunn av fleire faktorar:
-
- Tilgang til fornybar energi (99 prosent, hovudsakleg vasskraft)
- Et omfattande flyplassnettverk frå knutepunktet Oslo Lufthamn til små lokale flyplassar i Arktis.
- Mange korte flygingar og tynne ruter
- Lite trafikkert luftrom og låg bakkenrisk
- Politisk vilje til å bidra til omstillinga: offentleg finansiering og offentlege tenestekonsesjonar (PSOs)
- Noreg er avhengig av luftfart for busetnad og kommersiell aktivitet over heile landet
- Høgt potensial for brukstilfelle
- Godt utvikla elektromobilitet
- Ambisiøse mål for berekraft
- Felles prosjekt med Luftfartstilsynet (regulator) og Avinor (flyplassar og luftrom)
Om samarbeidspartnarane:
Avinor er eit heileigd statleg aksjeselskap under Samferdselsdepartementet og har ansvar for 43 statseigde flyplassar og nasjonale flysikringstenester. Avinor har teke ei leiande rolle i å redusere klimagassutslepp frå luftfartsindustrien, inkludert utvikling av elektriske fly og levering av berekraftig flydrivstoff. Avinor syter for trygg og effektiv reise for rundt 50 millionar passasjerar årleg, kvar halvparten reiser til og frå Oslo Lufthamn. Omtrent 2800 tilsette er ansvarlege for planlegging, utvikling og drift av effektive flyplass- og flysikringstenester. Avinor er finansiert gjennom lufthamnavgifter og kommersielt sal. Flysikringstenestene er organiserte som eit heileigd dotterselskap av Avinor. Avinor har hovudkontor i Oslo.
Luftfartstilsynet (CAA Norway) er eit uavhengig forvaltningsorgan under Samferdselsdepartementet og har ansvar for å sikra sikker, samfunnsnyttig og berekraftig drift av sivil luftfart i Noreg. Dette inkluderer tilsyn og regulering av alle aspekt ved sivil luftfart i Noreg, gjennomføring og tilpassing av nasjonalt og internasjonalt lovverk og reguleringar, utferding av godkjenningar og sertifikat til organisasjonar og enkeltpersonar, tryggingsfremjande arbeid, og dessutan rådgiving til ulike interessentar. I overgangen til ein grønare luftfartssektor vil Luftfartstilsynet bidra til sikker utvikling og integrering av ny teknologi, inkludert innføring av null- og lågutsleppsteknologi for meir klimavennleg luftfart og andre tiltak som kan redusera utslepp. Som medlem av EASA (EU *Aviation Safety Agency) er nært samarbeid med EASA avgjerande for regulatorisk læring og utvikling. Gjennom tilrettelegging og ei systemisk tilnærming arbeider Luftfartstilsynet for å inkludera alle relevante delar av luftfartsøkosystemet når nye løysingar blir introduserte. Luftfartstilsynets hovudkontor ligg i Bodø.
Bruk av testarenaen
Interessentar blant produsentar og operatørar må kunne levere eit driftskonsept og svare på førehandsdefinerte kvalifikasjonskriterium innan følgjande hovudområde:
-
- klima og miljø
- innovasjon
- modenheit
- gjennomføring
- verdiskaping
Interessereregistreringa må innehalde minst følgjande informasjon:
-
- Informasjon om selskapet, visjonar og planar
- Flykonsept (kapasitet (PAX/last), energiberar, rekkevidde)
- Innleiande plan for testing og demonstrasjon på testarenaen
For vidare dialog, vennligst kontakt
Vegkart mot testing og demonstrasjon

*1 Intensjonsavtale
*2 Bindande avtale om bruk av testarena
Skal etablere Noreg som internasjonal testarena for null- og lågutslepps luftfart
Transition to zero and low emission aviation requires a coordinated effort on a European level
Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutsleppsfly i Noreg | Avinor
Noregs første anskaffing av elflyladarar | Avinor
Har signert første avtale om å teste el-fly i Noreg | Avinor
RFI Testing
Avinor and CAA Norway invites OEMs, airlines, and other stakeholders to share information and opinions on how to accelerate implementation of zero and low emission aviation through testing and demonstrations at the International Test Arena.
Avinor and the Civil Aviation Authority of Norway (CAA Norway) have jointly established the International Test Arena for zero- and low-emission aircraft in Norway. The purpose of the test arena is to accelerate implementation of zero and low emission aviation by reducing barriers for operational testing and demonstration. Through the test arena, parties aim to gain and share knowledge, prepare the aviation ecosystem, and provide a foundation for scaling new technologies.
The test arena provides the market with a common point of contact in Avinor and CAA Norway, as well as a joint process from concept development to testing and flight demonstrations. This includes infrastructure, airspace, energy supply, and regulatory facilitation for national and international stakeholders who wish to test and demonstrate zero- and low-emission aircraft in Norway. Avinor will provide relevant infrastructure, airspace, and access to energy, while CAA Norway will offer regulatory facilitation, including a regulatory sandbox.
The test arena will, in principle, cover the entire Norwegian airport network and airspace. Specific geographical locations for the establishment of test operations will be decided in dialogue with market participants, based on their needs, as well as assessments of technological maturity and the availability of relevant energy.
For further information, please see attachments or contact us at .
Kontakt oss via denne e-posten: