Avinors elektrifiserte fly
Avinor og Norges luftsportforbund (NLF) kjøpte i 2019 et nytt elektrisk fly, Pipistrel Velis Electro.
Det batterielektriske flyet har to seter, og med en batterikapasitet på 24,8 kWh holder det seg på vingene i rundt en time. Prisen på flyet er om lag 1,7 millioner NOK. Flyet skal blant annet brukes til:
- Teknologidemonstrasjon
- Innhenting av driftserfaring
- Testing av ladekonsepter
- Utforsking av trenings- og skolekonsepter
Verdens første sertifiserte batterielektriske flymodell
Der profiler og mål ikke har endret seg mye fra forrige modell, er en avgjørende nyvinning med Pipistrel Velis Electro 600 at den har et kjølesystem for batteri og elektronikk ombord. Aller viktigst er det at modellen er den første elektrifiserte flymodellen som er sertifisert av den europeiske luftfartsmyndigheten (EASA). Med det er Avinors nye elfly det første flyet i verden med en elektrisk motor som har blitt offisielt sertifisert.
Dette er det andre batterielektriske flyet som kommer på vingene i Norge i regi av Avinor og Norges Luftsportsforbund (NLF). Det første flyet (Pipistrel Alpha Electro, LN-ELA) ble levert i juni 2018. Etter et motorhavari og påfølgende nødlanding i forbindelse med Arendalsuka i august 2019, ble flyet donert til luftfartsmuseet i Bodø.
Avinors visjon er at all innenriks flytrafikk skal være elektrifisert innen 2040.
Et godt bransjesamarbeid
Det nye elflyet skal driftes av NLF, mens Avinor, SAS og Widerøe betaler driftskostnadene. Klimastiftelsen ZERO er med som støttespiller i prosjektet.
Tekniske spesifikasjoner for Pipistrel Velis Electro:
- Seter: 2
- Vingespenn: 10,71 m
- Tomvekt, med batterier: 428 kg
- Maksimal avgangsvekt: 600 kg
- Nyttelast: 172 kg
- Maks effekt: 57,6 kW MTOP
- Marsjfart (ved 35 kW): 90 KCAS
- Vne: 108 KCAS
- Steilefart ved maksvekt og landingskonfigurasjon: 45 KCAS
- Utholdenhet: opp til femti minutter (pluss VFR-reserve)
- Batteri: 24,8 kWh
- Klatreevne: 3,3 m/s (647 ft/min)
- Take-off gress/asfalt: 246 m / 241 m
- Godkjennelse: EASA Type Certificate
