Energi

Scope 2 omfatter indirekte klimagassutslipp fra innkjøpt energi, som strøm og fjernvarme.  

Avinor har som mål å redusere energiforbruket til drift av eksisterende bygg og anlegg med 10 % innen utgangen av 2028, sammenlignet med 2023-nivå. 

Dette målet gjelder energibruk som er korrigert for temperatur, ekskluderer lading av kjøretøy og viderefakturert strøm, og inkluderer egenprodusert energi. Ved større endringer i areal eller målestruktur, vil avvik forklares i energirapporteringen. 

Det er anslått at målet vil innebære kostnadsbesparelser på ~19 MNOK årlig ved 10 % reduksjon i Avinors eget energiforbruk, og bidra positivt i det vedtatte klimamålet (4-7 % av utslippsreduksjonene). 

Energioptimalisering

Om energioptimalisering

Avinor har startet et energioptimaliseringsprosjekt for å redusere energiforbruk og kostnader gjennom lønnsomme tiltak på tvers av hele organisasjonen. Prosjektet organiseres i fire arbeidsstrømmer: 

  • Investering og drift: Identifisering, analyse og iverksetting av energitiltak som krever investeringer og driftsmessige forbedringer.
  • Systemoptimalisering: Forbedring av SD-anlegg og energioppfølgingssystemer (EOS).
  • Måling og betaling: Arbeid med måling, fakturering og brukerbetaling for energiforbruk.
  • Teknologi og innovasjon: Utvikling av smartere energistyring gjennom ny teknologi. 
Kraftvarmeanlegg med biogass på Svalbard Lufthavn

På Svalbard utvikler Avinor en ny energiløsning som vil redusere klimagassutslippene betydelig – men som også krever store investeringer i infrastruktur og teknologi. Kraftvarmeanlegget vil produsere både elektrisitet og varme ved bruk av flytende biogass (LBG). Anlegget får en kapasitet på 195 kW elektrisk kraft og 780 kW varme. Det skal monteres høsten 2025, med prøvedrift samme år og full drift fra 2026. Tiltaket er viktig for å redusere Avinors klimagassutslipp på kort sikt, og forventes å kutte utslipp med rundt 2 500 tonn CO₂e sammenlignet med 2022. 

Solenergi – lokal produksjon på flere lufthavner

Avinor har allerede etablert solcelleanlegg ved Svalbard, Stavanger og Kristiansand lufthavn. Neste steg er en solcellepark på Fagernes lufthavn, Leirin. Parken skal bygges på rullebanens gråareal – et allerede nedbygd og regulert område – og vil ikke medføre ytterligere naturinngrep. Solcelleparken vil bidra med ny kraftproduksjon som støtter lokal næringsutvikling, og etableres innenfor lufthavnens gjerde.