Avinors egne utslipp

Scope 1 handler om utslipp fra Avinors egen drift – som for eksempel fra kjøretøy og energibruk. For å redusere disse har Avinor satt vitenskapsbaserte klimamål, validert av Science Based Targets initiative (SBTi) høsten 2024 (Avinors klimamål godkjent av Science Based Targets initiative (SBTi) ). Dette sikrer at målene er ambisiøse, målbare og i tråd med klimavitenskapen.  

Avinor har satt følgende mål, med 2022 som referanseår:  

  • 42% kutt i egne klimagassutslipp (scope 1 og 2) innen 2030*  
  • 71% av flyselskaper ansvarlige for klimagassutslipp knyttet til bruk av solgte produkter skal ha vitenskapsbaserte klimamål (SBTi) innen 2028 
  • 90 % kutt i totale klimagassutslipp (scope 1, 2 og 3) innen 2050*  

* Målene inkluderer utslipp og fjerning knyttet til landbruk og bioenergiressurser.    

Avinor har identifisert flere tiltak som må gjennomføres innen 2030 for å nå klimamålene for egne utslipp. Klima- og energitiltak, som elektrifisering av tunge kjøretøy og ny energiløsning på Svalbard (se tekst om Energi), vil ha en betydelig effekt på Avinors klimagassutslipp, men også kreve betydelige investeringer i kjøretøy og infrastruktur. 

Avinor har over de siste ti årene elektrifisert selskapets person- og varebiler. Dette er en kontinuerlig jobb ettersom fossile kjøretøy byttes til elkjøretøy ved nyanskaffelse. Bussflåten ble i løpet av 2024 helelektrisk da den ble komplettert med oppkjøp av 13 elektriske busser fra Ruter. Videre har Avinor over 700 tunge kjøretøy som hovedsakelig benyttes i vinterdriften. Disse står for en betydelig del av selskapets direkte klimagassutslipp. For å redusere klimagassutslippene fra disse, tester Avinor ny teknologi og samarbeider med leverandører for å prøve ut nullutslippskjøretøy. 

Siden mange av Avinors tyngste kjøretøy ennå ikke kan elektrifiseres, har bruk av biodiesel blitt en avgjørende overgangsløsning for å redusere klimagassutslipp frem mot 2030. Avinor har inngått avtaler som sikrer levering av biodiesel med krav om at drivstoffet skal leveres utover gjeldende omsetningskrav, noe som gir reelle utslippskutt.  

Airport Carbon Accreditation (ACA)  
Siden 2009 har Avinor deltatt i Airport Carbon Accreditation (ACA) – et globalt program som måler og reduserer klimagassutslipp fra lufthavner.  

Avinor har i dag fem ACA-sertifiserte lufthavner:  

  • Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim – alle på nivå 3  
  • Kristiansand – på nivå 1 

Nivåene i ACA-ordningen viser hvor langt hver lufthavn har kommet i arbeidet med å kartlegge, redusere og optimalisere utslipp, i henhold til metodikken i ACA. Jo høyere nivå (1-5), desto mer omfattende tiltak og samarbeid med interessenter. Sertifiseringen innebærer at Avinor rapporterer jevnlig og får utslippstall og tiltak revidert av uavhengig tredjepart. Neste steg er å styrke samarbeidet med aktører på lufthavnene – som flyselskaper og handlingselskaper – for å kutte utslippene sammen.