Klima

Utslipp av klimagasser er et globalt problem og medfører irreversible klimaendringer. Verden må i 2050 være et tilnærmet nullutslippssamfunn for at målene i Paris-avtalen skal nås. Dette krever omfattende utslippsreduserende tiltak i alle sektorer, inkludert luftfart. De største luftfartsrelaterte klimagassutslippene kommer fra selve flytrafikken, dernest kommer passasjerers og ansattes transport til og fra lufthavnene (tilbringertjenesten) og til slutt klimagassutslipp knyttet til drift av lufthavnene.
Luftfarten binder Norge sammen – men vi må kutte utslipp raskt. Derfor har Avinor satt ambisiøse klimamål: Avinor skal kutte egne klimagassutslipp med 42 % innen 2030 og bidra til at norsk luftfart oppnår det felles målet om å fossilfri luftfart innen 2050.

Klimagassutslippene i flytrafikken
Klimagassutslippene fra all innenriks sivil luftfart tilsvarte ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) i 2023 (siste offisielle tall) 2,36 prosent av samlede innenriks utslipp (1,1 av totalt 46,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter). Utslippene fra innenrikstrafikken har vært relativ stabil de siste 25 årene, til tross for betydelig trafikkvekst. Det er disse utslippene som er omfattet av Kyotoprotokollen og som rapporteres i SSBs statistikk om klimagassutslipp fra norsk territorium. Dette prinsippet anvendes i alle land.
Klimagassutslippene fra utenrikstrafikken, det vil si fra norske lufthavner til første destinasjon i utlandet, utgjorde i 2023 1,6 millioner tonn CO2- ekvivalenter. Disse utslippene rapporteres årlig av Miljødirektoratet til til FNs Klimakonvensjon (UNFCCC). Utslippene fra utenrikstrafikken har vokst signifikant siden 1990. Dette skyldes langt flere reisende, men også flere direkteruter fra Norge.
Samlede klimagassutslipp fra alt jetdrivstoff til sivile formål solgt på norske lufthavner i 2023 (siste offisielle tall) tilsvarte omlag 5,5 prosent av Norges samlede utslipp, i størrelsesorden 2,7 millioner tonn CO2- ekvivalenter, når man også tar med utenriks sjøfart. Under koronapandemien var det en kraftig reduksjon i utslippene fra både innenriks- og utenrikstrafikken, mens samlede utslipp i 2023 nærmet seg nivåene i årene før pandemien.
Klima og Avinor
Avinors egne utslipp
Her kan du lese om utslipp fra Avinors egen drift – som for eksempel fra kjøretøy og energibruk.
Les merEnergi
Her kan du lese om indirekte klimagassutslipp fra innkjøpt energi, som strøm og fjernvarme.
Les merUtslipp fra flytrafikken og verdikjeden
Her finner du informasjon om luftrom, bærekraftig flydrivstoff og null- og lavutslippluftfart.
Les merKlimarisiko
Her kan du lese om hvordan Avinor tilpasser sin omfattende bygningsmasse og øvrig infrastruktur til klimaendringene.
Les mer